Skip to content
Home » Banaanisaaren asukkaat

Banaanisaaren asukkaat

Tulikuumiksi luulemiani ottoja on usein leimattu kädenlämpöisiksi. Olen kyllästynyt tähän latistamiseen, ja päätin kipata kahmaloittain sulaa magmaa sinunkin verkkokalvoillesi. Jos yleisesti vältettävät puheenaiheet ovat politiikka ja uskonto, niin nyt kajotaan asiaan, joka henkilöstä riippuen voi olla toista tai kumpaakin: bannilista.

Tarkoitukseni on kirjoittaa oman mielipiteeni puhtaana ajatuksenvirtana kustakin bannilistan kortista. Olen niputtanut joitain kortteja käsittelyn helpottamiseksi.

Balance

Unbanning Balance did not have the desired effect of improving control decks in the format. Instead of that Balance was abused by combo decks as the ultimate no-brainer creature removal. Furthermore the stax deck abused Balance as a combination of Wrath of God/Mind Twist/Armageddon for just two mana. In this respect unbanning Balance was a mistake which we hereby rectify.

Reasons for our banning decisions in Banning Season III-2007

Formaattia todennäköisesti pelaa ihmisiä, joiden koko eliniän ajan Balance on ollut poissa formaatista: Balance on yksi saaren pitkäaikaisimmista asukkaista kiitettävällä 17 vuoden kokemuksella. Peliin vihkiytyneet tietävät, että symmetristen efektien voima löytyy juuri symmetrian rikkomisesta. Parhaimmillaan Balance on Armageddon, Mind Twist, ja Wrath of God samassa. Heikoimmillaan se ei tee mitään. Kaista on siis sangen leveä. Symmetrian rikkomiseen auttaa sanamuotoilu, sillä Balancea ei kiinnosta esimerkiksi planeswalkerit, artifactit, tai enchantmentit. Parhaimmillaan siis tykitän tonttini täyteen näitä permanentteja, pelaan Balancen, ja nauran matkalla pankkiin. Balancen high rollit siis kenties ansaitustikin värittävät mielikuvia ja kertomuksia, koska sanonnan mukaan voittajat kirjoittavat historian. Olen päivästä riippuen Balancea suhteen joko ambivalentti tai suopea, mutta olisihan sitä kiva kokeilla.

Flash

Protean Hulk will be banned from the format because even without Flash he provides a basis for a viable combodeck. By reanimating and sacrificing Hulk the comboengine stays nearly the same. This problem could only be avoided by banning other cards like Entomb. We chose to ban Hulk and not Entomb, because Entomb is “broken” with no other card in the format, but can be put to good use in many decks, while Hulk will always be merely a combo piece. Thus banning Entomb would limit deck building far more than the absence of Hulk does. This decision was based on the same argumentation as the banning of Worldgorger Dragon.

Flash gets banned to get around similar combodecks which could otherwise surprisingly emerge in between two banning seasons if other abusable creatures hit the format in the future.

Reasons for our banning decisions in Banning Season III-2007

Flash ja Protean Hulk ovat yksi Magicin ikonisista pareista. Kortit muodostavat yhdessä kahden manan instanttina toimivan kombon, joka tuomittiin liian hyväksi formaattiin edellä mainitun Balancen kera 2007.

Hulkkikombon yleisin versio lyhennettynä toimii seuraavasti: Hulkin kuolintriggeristä hae Karmic Guide ja vaikkapa Viscera Seer. Guide palauttaa Hulkin, Uhraa Hulk Seerille, hae Saffi Eriksdotter ja vaikkapa Siege Rhino. Säkkää Saffi Karmic Guideen, säkkää Guide Seerillä. Guide tulee takaisin, palauta Hulk, ja säkkää se Seerille. Hae Reveillark. Säkkää Guide, Rhino, ja sen jälkeen Reveillark. Reveillark palauttaa Guiden ja Saffin. Guide palauttaa Reveillarkin. Säkkää Saffi Guideen, Guide palaa Rhinon kanssa, joka leechaa 3. Säkkää Guide ja Rhino, säkkää Reveillark joka palauttaa Saffin ja Guiden, ja homma pyörii vastustajan kuoliaaksi.

Epäinteraktiivinen kahden manan instanttikombo ei ole sitä, mitä haluaisin formaattiin. “Reiluimmillaan” Flash toimii myös reanimaattorille loistavana discardina, sillä ETB-triggerit tapahtuvat, maksoi Flashia tai ei. Toisin sanoen, Flash ja vaikka Archon of Cruelty tuottaa Archonin triggerin ja saa Archonin hautaan reanimoitavaksi, kaikki kahdella manalla ja instanttina. Flash ei toimi samaan tapaan kuin esimerkiksi Solitude, jonka saa evokesta blinkattua Ephemeratella omaan triggeriinsä ja jätettyä pöytään, mutta se on kuin sanoisi, että ainakaan Black Lotus ei nosta kortteja tai pese pyykkejä.

Muistelin itseasiassa alkujaan Flashin maksavan 3U, ja se ei olisi silloinkaan voimatasoltaan ok. Iso ei-kiitos.

Gifts Ungiven

When we set the card onto the watchlist three months ago, we started to investigate the overall power level of the format, and Gifts was found from the top of the curve. The splashability of the card supported this, as well as the fact that it could be found from quite a lot of top-8 builds. And with the advent of Snapcaster Mage, we don’t expect blue decks playing Gifts getting any worse.
The three most common scenarios with Gifts have been: tutor up the four best cards for any given situation (tutoring for overall quality), setup a strong graveyard based synergy, or pave a way for a combo win initiated during next turns. So in a sense, Gifts has been both a powerful tutor, as well as an instant draw on steroids at the same time in combo/control builds. When abusing this card, the most broken scenarios have been the ones where Gifts has been used to tutor up a suite of win conditions that in the end leave the opponent no way out.
So when the council is forced to ban something, we are not banning decks, but we’re banning cards. And that’s done on the basis that the banned list should be as short as possible. We’ve learned that players want the room to form the meta.

With the above, we came in the conclusion that despite the fact Gifts promotes the play skills of players, the overall power level of the card is too high in order for the format currently to bear and eventually to evolve. The card has also been long banned in Singleton and Commander, further convincing us that this is the right direction.

Banned List Changes Season IV – 2011

Gifts Ungiven saatiin äskettäin trialiin, joten tulevaisuus näyttää valoisalta. Kortti bannattiin 2011, ja johan 12 vuoden aikana sattuu ja tapahtuu. Kortin serkku Intuition hillui vastavuoroisesti ban watchlistillä pitkän aikaa, kunnes vältti syytteen vähin äänin viime vuoden lopulla.

Neljän kortin tutorointi on vahva efekti, mutta neljällä manalla pitäisikin nykyään saada jotain aikaiseksi. Olen aina tykännyt sekä Giftsistä että Intuitionista, sillä pakettien askartelu niitä varten on huikean hauskaa, etenkin Sevinne’s Reclamationin kaltaisten korttien tullessa formaattiin. Stormidekit ovat pitkälti loistaneet poissaolollaan Underworld Breachin poistuttua – siitä lisää tuonnempana – ja Gifts voisikin tuoda erilaisiin kombodekkeihin lisäpontta. Formaatissa on jo paljon neljän manan kortteja, jotka tekevät jotain samalla vuorolla, ja ilman vastausta lopettavat pelin. Gifts on näistä vain jälkimmäistä.

Giftsin bannia on jälkikäteen perusteltu sen pelaamisen eli 4-korttisen paketin tutoroinnin hitaudesta. Tähän löytyy toinenkin esimerkki myöhemmin listalta. Uskon kuitenkin, ettei Giftsin resolvaaminen ole mitenkään poikkeuksellisen hidasta verrattuna juuri Intuitioniin tai Doomsdayhin. Oma pitkä kokemukseni on, että hitaat pelaajat pelaavat hitaasti ja nopeat nopeasti, oli dekki tai kortti mikä tahansa. Mainittakoot, että aina vika ei ole castaajassa, vaan valinnan tekevässä vastustajassa. Pienenä vinkkinä heille: kaikki vastaukset ovat väärin.

Hyviä yleistutoreita ei enää juuri printata (edellinen pelikelpoinen taisi olla Profane Tutor), joten en usko, että niiden kriittinen massa tulee täyteen vielä Giftsistä. Toivottavasti triali päättyy onnellisesti!

Library of Alexandria

“We want to test how the unbanning of LoA will influence the highlander meta”
We unbanned LoA and Mind of Matter on 01.10.2008. The card was about one year and nine
months legal. Now we’ve decided to ban it again. Why? Similar to the Survival of the Fittest
ban multiple reasons occurred to justify the re-banning:

  • Availability: The card is very expensive and each player who decided to play a control deck needs this card.
  • Frustration: Players get frustrated if their opponent reveals a 1st turn (lucky draw) LoA and if they don’t have a fast aggro deck or an immediate answer they feel upset about it even though a early LoA don’t lead automatic to a win.
  • No LoA means no “optimal” control deck: People want to play optimal decks there for they need the best cards that are available for the archetype. So a lot of players decide not to play a control deck since they don’t have the optimal cards for their decks. If they don’t want to play any aggro or combo builds they don’t play anyway which means less players for the format.
  • Type 1 is not sexy: We’ve spoke with many players which are interested in highlander and they are concerned about the card pool. A lot of people who play Legacy are not willing to invest so many resources into Vintage (which has already a small pool of players) since its way too expensive. LoA is one of the cards which are a “must have” card if you decide to play T1. We don’t want to scare people away from highlander with cards like this.
  • Randomness: A LoA in a control mirror increase the odds of winning a lot. As Umezawa’s Jitte in aggro matchups determine the win by pure randomness the same is true for LoA in a control mirror (In my opionion Jitte is much more devastating).

In summary we can say LoA is a) not necessary and b) harmful for our format. A lot of players are not willing to play highlander if LoA is legal so we’ve decided after many discussions to re-ban it. Four of five members of the council voted for the ban.

Reasons for our banning decisions Season III-2010

Onpas siinä mittavat perustelut! Library of Alexandria eli tuttavallisemmin kikkakortti eli kikkis näki viimeksi päivänvaloa 2008-2010 ja meni banniin suunnilleen Scars of Mirrodinin aikaan. Nyttemmin Kikkis on päässyt trialiasteelle ja sitä kautta herättänyt paljon keskustelua. Ehdinkin jo aiemmin ohimennen kommentoida kikkistä formaatissa, ja pureutuisin tässä mieluusti yllä olevaan syytelistaan kohta kerrallaan, mutta ne tanssivat pitkälti yhden asian ympärillä.

Vaikka en haluaisi lompakon määrittelevän Magic-harrastusta, en myöskään halua sen määrittelevän bannilistaa. Keskusteluun on helppo vetää mukaan Mishra’s Workshop ja The Tabernacle at Pendrell Vale, mutta ihan yhtä hyvin vaikka dualit ja monet yli 20 euron modernikäyttikset. Keskustelu ei johda mihinkään, koska asia on niin subjektiivinen. Sen sijaan toteamus “control deck needs this card” on mielestäni vanhentunut kuin lasillinen maitoa. Kontrolli on toki se selvä koti kikkikselle, ihan kuten kretukombot ovat koti Birthing Podille tai kombattia harrastavat dekit Umezawa’s Jittelle. Erona noissa on se, että pelaisin Podia ja Jitteä omissa pakoissaan paljon useammin kuin kikkistä kontrollissa. Uskon, että nuo ikivanhat mielipiteet elävät vieläkin liian vahvoina monien takaraivoissa, ja todellisuudessa Library of Alexandrian vaikutus olisi mitätön. Ainoa puolitotuus lienee se, että kikkis olisi vahvimmillaan kontrollimirroreissa. Se voisi olla validi pointti, mikäli kontrollimirrorit (tai kontrolli ylipäätänsä) olisi mitenkään vahvasti edustettuna tämän hetken formaatissa. Euroissa mitattava pyhä lehmä on vietävä lahtuulle.

Yhden kanssa olen samaa mieltä: Jitte on nykyformaatissa parempi kortti. Kikkis formaattiin.

Mystical Tutor

There were more reasons for banning of this card. Huge dominance of blue decks in the format – this is a growing topic that needed to be addressed and this might be the first step of it. With many calling for ban of more blue cards (Dig Through Time and Mana Drain being the other main calls), Mystical tutor makes most sense currently – with the unbanning of Entomb and Imperial Seal. While being less powerful in abstract than Demonic Tutor, the fact that it is blue, instant and appears in what is widely viewed as a current best deck (Izzet), makes it currently the right choice for ban. The usage as a “Miracle tutor” is just another point of this card why it got the vote.

October 1st, 2017 – Banned List Changes

Olen samaa mieltä siitä, että Mystical Tutor vahvistaisi eniten sinistä, lähinnä olemalla sininen kortti. Näsäviisastelu sikseen, en totta puhuen ole täysin varma miten lähestyä korttia. Worldly Tutor on menettänyt suosiota, Enlightened Tutor taas yleistynyt (pitkälti Urza’s Sagan ansiosta). Onko Mysticalin osake noussut vai laskenut samassa ajassa? Siniset tempodekit ovat edelleen kuumaa kamaa formaatissa. Tämä tutorisykli on aina pois korttiedusta, ja viime aikojen rikkinäisimmät vehkeet eivät ole olleet instanteja tai sorceryitä, vaan enemmän planeswalkereita ja creatureja. Control miracleineen olisi myös toinen Mystical-hyötyjä, ja omasta mielestäni kontrollidekit ansaitsevat vahvistusta formaatissa. Sininen on edelleen vahva väri, mutta ajat ovat muuttuneet kuudessa vuodessa. Sen seurauksena oma mielipiteeni on varovainen ehkä.

Natural Order

Unfortunately, Natural Order did not have the positive effect on the format we hoped for. Since its unban, especially lists, which are very present anyway, profited from this card, which in turn lead to the always same game procedures, mainly focusing on Craterhoof Behemoth and Primeval Titan. Also the card’s downsides (rather high cmc, the need of sacrificing a green creature, sorcery speed) aren’t enough compared to the unmissable influence it has on the game. Therefore we decided to take the card out of the format, despite its short phase of legality.

April 1st, 2016 – Banned List Changes

Natural Order hyppi bannista pois ja takaisin nopeammin kuin ehdin dekkiä muokkaamaan. Tilanne on kuitenkin pysynyt tältä osin stabiilina 7 vuotta. Tuohon aikaan selkeästi pelottavin asia oli hakea Primeval Titan ja sitä kautta Dark Depths ja Thespian’s Stage. Nykyään löytynee parempia kohteita niin creatureista (Atraxa, Grand Unifier) kuin aiemman skenaarion ländeistä (Field of the Dead).

Kyseessä on kaikesta huolimatta neljän manan sorcery lisäehdolla. Legacyssa olemme nähneet joitain kontrollihtavampia pakkoja, jotka pelaavat manatonttujen, NOrderin, ja Atraxan pakettia: pakka pystyy suojaamaan omaa NOrderia, sekä pelin venyessä lopulta hardcastaamaan Atraxan. Tulisiko tämä olemaan tilanne myös haikussa? Kenties, mutta en usko, että se radikaalisti parantaisi mitään vastaavaanykyistä pakkaa. Sen sijaan luonnollinen koti lienee Pattern-Rectorin tapaisista arkkityypeistä, jotka eivät mielestäni ole nykyäänkään mitenkään erityisen hyvässä tilanteessa – eivätkä pysty tonkimaan Natural Orderia cantripeilla. Protean Hulkin kaivaminen NOrderilla ei muutenkaan ole erityisen paljon parempi kuin Academy Rectorin löytäminen millä tahansa nykyäänkin pakassa pelatulla kretututorilla.

2016 keskustelu pyöri tavattoman paljon Dark Depthsin ympärillä. Se myrsky laantui nopeasti, ja olisin valmis kokeilemaan Natural Orderia jälleen formaatissa.

Sensei’s Divining Top

A powerful tool for many decks, which continually smooths draws to a degree like no other card can, while also being almost indestructible.
However, the problematic part of playing this card is the time issue, which it often creates when used repeatedly over a long game. By banning this card, we would like to come to less stressful tournaments and lower the amount of unfinished games, which in turn should create a happier environment for everyone.

April 1st, 2016 – Banned List Changes

Sensei’s Divining Top on eittämättä hyvä kontrollityökalu ja kombopala. Tehokkuutensa sijaan se sai bannia highlanderista ja sittemmin legacysta myös eri syystä: ajankäytöstä.

Highlander on hidas formaatti. Kaiken maailman fetchit ja tutorit yhdistettynä yleiseen “hitsattavuuteen” oikeuttaa 60 minuutin kierrosajat, sillä tavalliset 50 minuutin kiekat huomattiin aikanaan tuottavan liikaa tasureita. Ylempänä Giftsin kohdalla totesin, että hitaat pelaajat pelaavat hitaasti ja nopeat nopeasti. Gifts Ungiven ja Doomsday kuitenkin tuottavat päätökset tavallisesti vain kertaluontoisesti, kun taas Top tekee sen pahimmillaan parikin kertaa vuorosyklissä. Yhä laillinen Scroll Rack saattaisi aiheuttaa samankaltaisen ilmiön (mikäli olisi yleisesti ottaen pelikelvollinen kortti), mutta Topissa on lisäksi kortinnostomoodi lisäfaktoroitavaksi.

Top on hyvä kortti, eikä mielestäni efekti ole liian vahva. Mielestäni kuitenkin pelin laatu kärsisi (kuten EDH:ssa Rhystic Studyn ja Mystic Remoran “maksatko?”), joten mielestäni formaatti on mukavampi pelata ilman hyrrää.

Shahrazad

The Highlander format currently has ante and dexterity cards banned. Shahrazad belongs to neither of these categories, but the card has been recognized earlier back in 2007 by Wizard’s Organized Play to be problematic both because of technical issues during tournament play (table space, round time) and from a rules point of view (no official errata received anymore due to card’s cross-format ban status).
In addition Shahrazad also had some potential power level issues in this format, which however, are minor compared to the problems already mentioned above. In order to combat the card’s effect and to mitigate the potential loss of round time, opponents could easily concede the subgame and return to the “real” game, but at that point the card was punishing with a rounded up loss of current life total. This kind of abuse was best observed in various WW based decks for which life totals and round time mattered less when paired up against combo or control. When Shahrazad is cast during the precombat mainphase with enough early threats on the board, it has the potential to be the best non-targeting player burn spell one could dream to have. Once back to the main game while still in the early game, one could then proceed to deliver the rest of the lethal damage with creatures.
So far in this format, we’ve seen the card making only two appearances, but based on those we concluded it has the risk to fulfill the same negative aspects described above, and we want to avoid those beforehand. Hence also the ban of the card without an initial entry to the watch list, which would be the normal procedure.

April 1st, 2013 – Banned List Changes

Tuhannen ja yhden yön tarinoista tuttu tarinankertoja Shahrazad joutui lopulta sulttaanin vangitsemaksi 2013. Niin paljon kuin tykkäänkin Enter the Dungeonista, niin nämä efektit ovat ymmärrettävän hankalia turnausformaatissa. Shahrazad on harvinainen bannikortti siinä mielessä, ettei sitä ole kyydittänyt estolistalle varsinainen voimataso, vaan muut “epäpelilliset” syyt. Näiden syiden kanssa on sinänsä vaikea olla eri mieltä. En muista, että korttia oltaisiin koskaan pelattu juuri muussa kuin jossain satunnaisissa WW-pinoissa, kuten banni-ilmoituksessa mainitaan, joka myös puoltaa sitä, ettei korttia tulla kaipaamaan kovin paljoa. Toisaalta, juuri tällaisilla hassutteluefekteillä on omat faninsa – tuottaahan Shahrazad temaattisesti ihan omat tarinansa. Yhteisen hyvän nimissä joudun kuitenkin passaamaan tämän kohdalla, mutta toivon, että kortti näkee peliä bannilistan vähemmän vakavasti ottavissa turnauksissa.

Skullclamp

Clamp in testing was warping decks towards smaller creatures, tutoring and anti-clamp tech. We saw an uptick of Stoneforge Mystic and Steelshaper’s Gift being played. Also Urza’s Saga, as the newcomer of the format, was used for this. Anti-clamp techs saw various artifact hate and instant based removal being played.
The trial period showed that Skullclamp mostly wasn’t healthy for the format because it was warping games, it was included in from a card advantage point of view, and it was also freezing the boardstates into an unfun holding pattern with little to no hope of out-tempo’ing or out-value’ing the card. This was most crucially evident in midrange on midrange matches where advantages gained from Clamp could not be compensated for by the opponent. At the same time, the card pushed out many decks that didn’t have a chance to be competitive (in particular control decks that are already lagging behind) due to clamp being in the format.

As Skullclamp has proven to be too powerful for the format as of now we have decided to keep it banned as well as to remove it from the unban watchlist for the time being!

November 1st, 2021 – Ban and Watch List Changes

Tätähän tulikin jo jonkun aikaa sitten kokeiltua trialissa, kun pihtihattu oli hetken aikaa laillinen sen myötä armahduksen saaneen Umezawa’s Jitten kanssa. Tämän vuoksi monella on varmasti suht tuoreet muistijäljet siitä miksi Skullclamp on bannissa.

Magic on nykyään creaturepainotteinen peli. Sen myötä voisi ajatella, että ken käyttää creatureitaan tehokkaammin todennäköisesti on vahvoilla. Clamp osuu juuri tähän loosiin. Huonoimmillaan se tekee yhden (tai nollan) powerin kretusta huomattavasti paremman blokkaajan tai beaterin, parhaimmillaan se kierrättää kaiken maailman Llanowar Elvesit kaasuun loppupelissä poistaen täysin manadorkien downsiden. Se myös tekee tradeemisesta paljon huolettomampaa, sillä jäät aina kaksi korttia voitolle. Uudempien ilmiöiden myötä kokonaiskuvaa ei helpota Clampin löytyminen esimerkiksi Urza’s Sagalla, joka itsessään tekee hatutettavia creatureita.

Moni tuntuu luulevan, että jonkin kortin unbannaaminen johtaa siihen, että kaikki dekit pelaavat sitä. Asiaa pelättiin Podin kanssa, asiaa pelätään Library of Alexandrian kanssa. Skullclampin kohdalla se kuitenkin kävi toteen, ja siinä missä Jitte saattaa tehdä combat-painotteisista matseista tuskaa, Clamp teki kaikista. Ei jatkoon.

Strip Mine

Strip Mine on pysytellyt visusti saaren pimeimmässä kolossa lähes pari vuosikymmentä. Historiasta selviää, että jonkin vakavan aivohäiriön seurauksena se on haluttu formaattiin pikavisiitille vuosina 2004/2005.

Wasteland on ollut historiallisen polarisoiva kortti suomalaisessa highlander-skenessä. Puolustajat uskovat sen olevan viimeinen linnake Dark Depthsin maailmanvalloituksen tiellä, vastustajat vannovat sen aiheuttavan epäpelejä enemmän kuin ratkaisevan ongelmia. Strip Mine ei ratkaise mitään. Wastelandia vastaan voi jollain tasolla valmistautua, ja basic landien pelaaminen on rikollisen aliarvostettua. Strip Mine on epätoivon lähde, joka riisuu pelistä ilon kaikista B-suunnitelmista huolimatta. Olen joutunit Striparilukon uhriksi kanadalaisessa variantissa liian usein, eikä se koskaan tunnu mitenkään erityisen mielenkiintoiselta Magicilta. Tautisen moni vihreä canlander-pino pelaa Ramunap Excavatoria Striparin kanssa ihan vain koska niiden lisäämisen hinta on minimaalinen verrattuna oops-I-win-skenaarioihin.

Ei. Ei, ei. Ei.

Survival of the Fittest

Survival is known as a problematic card and got a lot of attention in the last months. So we’ve put the card on the watch list to see how it will influence the format. Now we think the point is reached which force us to ban this card. Survival of the Fittest dominated the format in the last months and the meta get stucked. With the banning of Enlightened Tutor the council took care of cards which enable the whole Survival-engine and started to ban around this strong card. We’ve also considered to ban Squee, Goblin Nabob but we’ve stopped at this point and banned Survival to make space for new decks which couldn’t be developed since they had a bad matchup against Survival decks. If we would have banned Squee, Goblin Nabob it would be replaced by Krovikan Horror (with enough mana this card produce a huge card advantage) or Gigapede (which replace “crap cards” + SotF into the good creatures and work also very good with wonder). So to solve this problem we’ve decided to ban the card. Other known reasons and valid arguments are:

  • Loyal Retainer + Iona, Shield Emeria: Well known Legacy reanimator tech which is easy to implement in Highlander
  • One card combo which can protect himself since it can search for the answers: Eternal Witness, Venser, Spellshaper, Mystic Snake
  • Combo starter with cards like Body Double, Reveillark
  • Most games which breached the 60 minutes involved a Survival deck
  • The advantage a player gets by casting Survival lead often to a win
  • Survival decks with a huge toolbox running always the same monotone routine:
    1. (Enable the Survival engine): Squee, Wall of Roots, BoP, Sakura Tribe Elder
    2. (Get the pressure from the table): Harmonic Sliver, Bone Shredder, Flametongue Kavu, search for answers
    3. (Stabilize): Kitchen Finks, Loxodon Hierarch, Lifegain
    4. (Finisher/ Answers): Doran, Baneslayer Angel, Rampaging Baloths, Mystic Snake, Venser, Spellshaper Servant
  • Survival blocks the development of the format
  • It generate a high frustration

We are aware that none of the reasons alone are enough to ban Survival of the Fittstest but all together force us to remove this card from the format. The only option would have been to ban Demonic Tutor but we see that card as a vital source for the format. The diversity of Demonic Tutor is a enrichment and unlike Survival it doesn’t tends to result in Survival and Anti-Survival decks (like the tourneys in Dülmen und Iserlohn have shown) Besides that most of the creatures which are available for the Survival decks have a good Power/Toughness/Mana cost-relation and can fight on their own.
A short note on Enlightened Tutor; we don’t think that we can unban it since Oath decks could be a viable deck type again since their best answer (survival decks) are gone. Besides with the release of Rise of the Eldrazi a lot of alluring creatures will be accessible for this deck.

Reasons for our banning decisions in Banning Season II-2010

Jumalauti mikä lista, ei vedä aiempi Library of Alexandriankaan banniperustelu vertoja! Kaiken kaikkiaan Survival of the Fittestin banniperusteissa esitetyt korttivalinnat kertovat tilanteen ikääntymisestä, niin paljon kuin haluaisinkin pelata Mystic Snakea ja Baneslayer Angelia nykydekeissä. Edes Iona, Shield of Emeria ei enää juuri näe peliä reanimaattorissa – vaikka onhan se hellyyttävää, että se listattiin Loyal Retainersin kanssa ensimmäisenä. On yhtä lailla hellyyttävää, että bannipäätös oli surviksen ja Squee, Goblin Nabobin välillä. Jos uhriksi olisi joutunut Squee, olisiko survis nykypäivänä laillinen?

Reanimator tuskin korttia haluaisi pelata, sillä laadukkaita discard outletteja on vaikka kuinka, eikä joku Retainersin kanssa kikkailu oikein jaksa kiinnostaa; lyhyin reitti lienee hakea Spellseeker ja sitä kautta vaikka Exhume, tai Snapcaster uusiokäyttämään edellinen Persist. Tällöinkin kyseessä on jo suhteellisen monen kortin interaktio, ja kaikki lähtee siitä oletuksesta, että voit aktivoida surviksen. Reanimatorilla ei ole tavallisesti aikaa tai kiinnostusta tuollaiseen pyörittelyyn.

Tavallisemmat kretukombot sen sijaan pelaavat jo usein ainakin Fauna Shamania, usein myös Fiend Artisania. Molemmat ovat tätä helpompia tutoroitavia (tutoroinnin metataso saavutettu) ja oleellisesti myös lyövät. Laadukkaista creature tutoreista formaatissa ei sinänsä ole nykyiselläänkään puutetta – etenkään, jos ne tuovat lopputuotteen käteen tiskin sijaan.

Jos rahasta muuten puhutaan, niin eiköhän tässä olisi parempi esimerkki kuin Library of Alexandria? Kikkis menisi vain pieneen murto-osaan listoista, kun taas suuri osa tämän hetken kretukomboista haluaisi pelata survista, jonka syödyimpien espanjaprinttien lähtöhinta on kirjoitushetkellä noin 120 rahaa.

Teen vertauksen melkolailla suoraan Birthing Podiin. Kortti pelotti pitkän aikaa, koska silloin aikoinaan se monen mielestä näki liikaa peliä ja rikkoi liikaa asioita. Muutama vuosi sitten keskustelu Podin unbannista nosti taas päätään. En myönnä olleeni kovaääninen asian suhteen, mutten myöskään kiellä. Suurimmat soraäänet viittasivat juuri historialliseen painolastiin: jos silloin, niin nytkin. Formaatti tai meta ei kuitenkaan toimi tällä lailla laput silmillä. Tästä kirjoitin joskus kovemmalla pieteetillä (ctrl+F “birthing pod”), joten pidän puheenvuoron nyt asian suhteen lyhyempänä.

Onko Survis liian hyvä tutori formaattiin? Ehkä. Tarvitsevatko kretukombot lisää tukea? Myöskin ehkä. Kortti on hyvin polarisoiva myös omassa päässäni, ja vaikka keksin monta hyvää syytä kokeilla Survivalia formaatissa, takaraivossa silti kutkuttelee jokin selittämätön pelko. Kuten aiemmin Skullclampin kohdalla mietin, manatonttujen lisääminen pakkoihi on aina omanlaisensa pakanrakennusvalinta: curve ykkösestä kolmeen on todella voimakasta, tonttujen nostaminen loppupelistä ei. Olenkin näissä pakoissa halunnut aina jonkin tavan, jolla hyötykäyttää näitä creatureita loppupelissä – Survis olisi hyvin voimakas siihen slottiin verrattuna vaikka Podiin (Clamp on toki ihan omassa sfäärissään). Haluaisin kokeilla, varovaisin odotuksin.

Thassa’s Oracle

Oracle was put on the watchlist in August last year when we wrote: “Right now it [Thassa’s Oracle] is only seen as a sidekick (although a very powerful one) but in reality it has the potential to be the main gameplan aswell and we want to be prepared for that instant.”
Since then Oracle, paired with Tainted Pact, has shaped the meta to a point where it slid into almost any deck that could cast the combo. The fact that the game-winning trigger can not be dealt with via creature removal narrowed the amount of playable interaction down to a point where blue based tempo decks had no longer to worry about their green based creature midrange matchups because those decks had basically become unplayable at the top level.
For it’s continuous influence on wraping the meta we have decided to ban Thassa’s Oracle.
For more information about our approach towards combo decks see the respective passage further down in this announcement.

May 1st, 2021 – Ban and Watch List Changes

Thassa’s Oraclen aikakausi muistetaan kahdesta asiasta: äkkikomboista ja Tolarian Academyn sijaiskuolemasta. Kummastakaan aspektista en erityisemmin nauti. Thoracle oli Tainted Pactin ja Demonic Consultationin kanssa liian helposti pakkoihin laitettava kombo, jonka osat yksistään tekivät jotain ja hyvin usein johtivat “hups voitin”-peleihin. Kortin luonnollinen koti on stormissa (jossa se olisi vieläkin varmaan ok), mutta juuri helppo hyväksikäytettävyys johti aivan toisenlaisiin tuloksiin, sillä mainitusti vain sinisellä oli mitään realistisia työkaluja torjua stäkkiin päässyt Thoracle.

Kautensa pahimmaksi nähty pakka pelasi Thoraclea Underworld Breachin ja Academyn maustamassa faksi/stormidekissä. Academy lähetettiin saarille ensimmäisenä, ja valintaa perusteltiin juuri tällä pakalla – siitä lisää hiukan myöhemmin. Seuraksi siirtyi puoli vuotta myöhemmin Thoracle, ja lopulta myös Breach. Omasta mielestäni pelkästään Thoraclesta eroon pääseminen ratkaisi jo monta ongelmaa: se vei stormilta terää, ja lisäksi tappoi juuri ne äkkikuolemakombot jotka ainakin henkilökohtaisesti haittasivat eniten. Thoracle on nykyisellään ihan ookoo legacyssa, jossa siihen on myös kosolti interaktiota ja paljon ahtaampi oma loosi. CEDH taas on esimerkki siitä, kuinka formaatista voi tulla nopasti Thoracle vs. maailma.

Niin kauan kuin Pact ja Consultation olisivat samassa formaatissa, joudun kieltäytymään kunniasta.

Time Vault

Time Vault had to go because of the Oracle Wording Change that WotC imposed on TV (<-lol) on Sept. 26, 2008. According to this functional change any untap effect gives you an extra turn in combination with TV. As we have an extremely cheap, permanent means of untapping TV every turn in the form of Voltaic Key, it was plain obvious that one of the two couldn’t survive, since it is effectively the cheapest 2-card-victory combo since Flash/Hulk.
We decided not to ban the key, but the TV for the key is a versatile utility card and by itself by no means broken. TV would surely only see play to break it and go infinite turns – pure single player magic is the goal of that.

Reasons for our banning decisions in Banning Season III-2008

Time Vaultilla on värikäs historia erratojen kanssa, mutta nykyisellään se toimii pitkälti kuten Richard Garfield sen tarkoitti. Seurauksena se on suora kombo esimerkiksi Voltaic Keyn kanssa. Artifact-pohjaisilla komboilla on se erikoispiirre, että ne ovat suunnilleen yhtä helppoja saada pöytään kuin creature-pohjaiset, mutta vaikeampia disruptoida siinä vaiheessa kun spellit alkaa viuhumaan. Time Vault siis on suht vaikeasti estettävä, helposti tutoroitava, neljän värittömän manan A+B-kombo. Olen artifact-pakkojen puolustaja, mutta en halua tällaista dynamiikkaa formaattiini (Vault olisi muutenkin UB-kontrollipakka).

Tinker

Tinker on myös sen verran ikääntynyt asukas, ettei sen bannauksesta löydy sen kummempaa tietoa – luultavasti se siis tapahtui formaatin syntyaikoina.

Tinkerin teksti on pohjimmiltaan samankaltainen kuin Natural Orderin. Raskauttavia eroja kuitenkin löytyy muutama.

  1. Artifactit ovat paljon isompi korttipooli kuin vihreät creaturet. Sundering Titan, Blightsteel Colossus, Bolas’s Citadel
  2. Kolme manaa on paljon vähemmän kuin neljä.
  3. Toisin kuin Llanowar Elves, Ancient Tomb ja Mox Diamond castaa kortin vuorolla 1 – artifactit muutenkin tuppaavat antamaan paljon manaa nopeasti ja ne on vaikeampi siivota alta pois (vrt. Time Vault -perustelut aiemmin).
  4. Sininen löytää Tinkerin helpommin kuin vihreä NOrderin.

Toisin sanoen, T3 Natural Order vaatii aika monta yksittäistä onnistumista, Tinker ei. Koska aiemmin on varmaan tullut selväksi etten erityisemmin nauti peleistä jotka ovat ohi vuorolla 2 tai 3, niin Tinker saakin pysyä poissa.

Tolarian Academy

As it was communicated on the last banning season, this card is viewed as one of the most discussed cards for banning. This time we decided it is time to ban it – mainly due to sustained dominance and support from new added cards to this archetype like Echo of Eons, Wishclaw Talisman, Sevinne’s Reclamation, Urza, Lord High Artificer just to name a few. We assumed Academy has its weaknesses – especially blue based tempo decks, which are among the most popular archetyps at the moment, are one of the best tools to fight Academy. Despite this development, the Artifact Academy deck as well as the Underworld Breach deck, which also exploits the powerful land, are still among the best performing decks. The fact that we are hitting the archetype that is supposedly in charge of having to keep the Academy powered decks in check by removing Treasure Cruise from the format is another reason to take action now. We believe that artifact centric decks still have a spot in the meta but they will have to forgo Tolarian Academy in the future.

November 1st, 2020 – Banned List Changes / Other Topics

Tolarian Academy herättää paljon tunteita puolesta ja vastaan. Kannattajien mielestä kortti ja sen kannattelemat kokonaiset arkkityypit kuolivat Thassa’s Oraclen ja Underworld Breachin syntien vuoksi, vastustajien mielestä kortti on aina ollut tympeä, ja tämä oli kätevä keppihevonen jonka päälle istuttaa Academy kohti banaanisaaria. Kortti unbannattiin edellisen kerran 2013, jolloin perusteet olivat seuraavat:

Staxx and other artifact-based decks haven’t appeared much on the latest toplists. Some of the most popular archetypes like Bant, Goodstuff, Naya and 5C-Aggro often have the appropriate toolbox to deal with the keycards of Staxx. At the recent GP there was just one out of hundred decks which employed an artifact-based strategy.

As a consequence we decided to give those decks a new toy to play with. We are nevertheless aware that now there are very many goodies available (Academy, Workshop, Mind over Matter, Trinisphere etc.) which made those decks quite consistent and dominant in the past.

Tolarian Academy stays in close observation, as its potential as a key card for non-interactive combo is known. The game is expected to slow down with the introduction of the new mulligan, but with the tutoring power present in the format, building a combo shell around Tolarian Academy is perfectly possible, and we want to see what kind of a new archetype this presents. Should it be harmful for the meta, we have to rethink Academy.

Banning Season II/2013 Announcement as of October 1st, 2013

Kuulostaako tutulta? Mielestäni nykymeta sopii varsin hyvin kuvailuun. Se paha kombomörkö tuli, tapettiin, pilkottiin osiin ja heitettiin mereen. Tapahtuisiko se uudelleen? Varmaan. Mutta juuri tällä hetkellä formaattiin on saapunut The One Ringin kaltaisia avainkortteja, jotka tuovat uutta tilaa esimerkiksi Paradox Engine -pakoille. Jotain kuitenkin puuttuu, ja se “jotain” on todennäköisesti Academy.

Academy on pelottava kortti, ja juuri sen vuoksi se jakaa niin paljon mielipiteitä ja hyppii bannilistalta pois ja takaisin. Jonkinlainen kriittinen massa saatetaan saavuttaa esimerkiksi yhdistämällä Gifts Ungivenin ja Balancen tapaisia kortteja Academyyn, mutta mieluummin vaiennan tällaiset äärimmäisen spekulatiiviset “what if”-kauhuskenaariot ja keskittyisin kokeilemaan Academya trialin merkeissä. Jos triali päättyy bannissa pitämiseen, niin ehkä se silloin voitaisiin tehdä oikein perustein ja korjata historian vääryydet.

Treasure Cruise

For quite some time now, almost every blue deck has been including the two delve spells Dig Through Time and Treasure Cruise by default since those cards are among the most powerful spells in the format. Especially tempo decks use them more effectively than other archetypes, building their plan around early disruption and cheap spells to fill the graveyard quickly in order to reload and continue to dominate the game. This puts those decks to the point where they dominate the whole metagame.
This fact and longlasting community calls for weakening of the blue color pushed for the banning of this card. One could ask why this one and not the other? As you can see Dig Through Time was close to receiving a ban as well. However we feel like it is better to take measures step by step and watch if and how the situation changes, when only one of the delve spells is available. Treasure Cruise was chosen to be banned over Dig Through Time to weaken Tempo Decks in particular, as Treasure Cruise is a lot easier to cast, enables more powerful turns and the sheer card advantage it provides is viewed as the bigger problem. We will continue to monitor closely how this decision influences the whole meta of course.

November 1st, 2020 – Banned List Changes / Other Topics

2014 WotC päätti, että delve oli hyvä mekaniikka, ja printtasivat muiden muassa Treasure Cruisen ja Dig Through Timen. Lähivuosien saatossa ne olivat lähestulkoon ensimmäiset pakkaan menevät siniset kortit, ja tilanne kärjistyi aina 2018-2019 korville, kun siniset tempodekit alkoivat saamaan ylitsepääsemätöntä jalansijaa formaatissa. Juuri Cruise ja Dig olivat pölkyllä, ja kysymys olikin lähinnä kumpi menee, vai kummatkin.

Kortit ovat kuitenkin keskenään varsin erilaisia käyttökohteiltaan. Cruise antaa aina kolme korttia, kun taas Digi antaa isommasta otannasta kaksi parasta – määrä vs. laatu. Digin kaksi sinistä manapylpyrää ovat kuitenkin verrattaen raskas maksu, vaikka kortti itse onkin instantti. Formaatista on kehittynyt sen verran graveintensiivinen, että sanoisin Treasure Cruisen olevan nykyään lähimpänä Ancestral Recallia kuin se on koskaan ollut. Dig Through Timella on suuri rooli formaatissa, ja se meneekin valtaosaan sinisistä dekeistä. Se on kuitenkin vaikeammin splashattava, ja pelaa aavistuksen eri roolia. Sininen on edelleen toinen formaatin parhaista pääväreistä, eikä sen voimaa pää- tai splashivärinä tarvitse kohentaa. En kaipaa Cruisea formaattiin, ja itseasiassa yllätyin siitä, miten vähän aikaa se on ollut bannissa. Tuntuu pidemmältä.

Underworld Breach

This enchantment has enabled one of the most powerful and resilient combo decks the format has seen. Although not putting up huge player numbers, the dominance of the deck, if picked up, was undeniable. Similar to the artifact deck that was powered by Tolarian Academy, the Underworld Breach deck led to undesirable and frustrating gameplay. While bans to the card Tolarian Academy itself and Thassa’s Oracle were initially thought to be sufficient to cut back on Breaches powerlevel, the core of the deck proved to still be more than competitive enough. New additions like Urza’s Saga and Lier, Disciple of the Drowned helped the deck to secure its spot at the top. Unmatched in raw speed (thanks to the fact that it basically runs Black Lotus as part of the combo), incredible adjustability to almost any situation on the board due to a plentora of tutor spells and the possibility to grind out opponents that overloaded on combo-interaction with backup plans like ThopterSword, Oath of Druids or Retrofitter Foundry made the deck a nightmare to deal with.
In our statement regarding combo decks in the format we emphasized that we not only want these decks to not go above a certain degree of speed but also to allow meaningful interactions and decisions that matter to the outcome of the game.
Unfortunately, after having monitored the situation for quite a while, we think that these fundamentals of the format are violated by the card in question.
It is therefore that Underworld Breach is banned!

May 1st, 2022 – Ban and Watch List Changes

Underworld Breach on kaikkea, mitä Yawgmoth’s Will ja Past in Flames toivoivat olevansa. Erikoista ajatella asiaa niin, sillä Yawg’s Will oli pitkään yksi rikkinäisimmistä koskaan printatuista korteista. Breachin banni ajoittuu samaan rykelmään kuin Thassa’s Oracle armomurha. Pelasin kyseistä pakkaa jonkun verran noihin aikoihin, ja vaikka Thoraclesta on jäänyt suuremmat traumat, oli Breach toki ongelmallinen kortti. En ole riittävän storm-motivoitunut sanoakseni kuinka hyvin dekille riittää Yawg’s Willin ja Past in Flamesin lisäksi Doomsday, mutta kenties Breach olisi liian vaarallinen lisä formaattiin, jossa Gifts Ungivenin häämöttävä unban antaa arvaamattoman vaaralliselle pakalle paljon uusia, voimakkaita työkaluja. Breach on todennäköisesti liian vaarallinen formaattiin (ja lisäksi ehostaa vain stormia), mutten ihmettelisi jos asia muuttuu tulevien vuosien ja formaatin muovautumisen myötä.

Uro, Titan of Nature’s Wrath

This stabilizer turned every non-combo matchup into a grindfest due to the fact that Uro can not conclusively be dealt with by discard, counterspells or non-exile removal. Uro is engine, enabler and payoff in just one card. Including it in an UGx shell has basically no downside since it fuels itself while being easily tutorable. While other format staples have similar qualities, the inevitability of Uro puts it over the top. As soon as Uro is found by an UGx-player via draw, selfmill or tutoring, the game revolves around it and even if handled once or twice it will eventually win the game either by attacking or just by outvaluing the opponent. It often has an extremely smothering effect on the game by drowning the opponent in cardadvantage, while at the same time limiting the UGx players opportunity to make meaningful decisions, since very little is better than looping Uros. The combination of Uro/Oko/Life from the Loam emphasized these strengths of UGx to a point, where it was by far the “best fair thing you could do”. We hope this banning will result in more deck diversity and lead the community to explore new, different, and exciting paths of deckbuilding.

May 1st, 2022 – Ban and Watch List Changes

Uro, Titan of Nature’s Wrath oli ja on kamala kortti pelata vastaan. Moni peli typistyi siihen, että toisen pelaajan tavoite oli saada Uro pönttöön ja sieltä tiskiin, kun taas toisen on estää se. Haavat ovat vielä tuoreet, enkä ole varma kuinka paljon formaatti on muuttunut vuoden takaisesta. Haluaisin naiivina sanoa, että koska grave on nykyään niin iso osa formaattia, niin sen kimppuun hyökkääminen yhdistettynä exile-efektien paranemiseen hoitaisi ongelmaa paremmin, mutta toisaalta Uro hyötyy nimenomaan vahvasta gravepohjaisuudesta ja vaatii sen exilen, nauraen destroy-efekteille päin naamaa.

Vaikka olen henkeen ja vereen sitä mieltä, että Gifts Ungiven on hyvä kortti formaattiin, niin ei se ainakaan auta puolustamaan Uron tapaisia myssytysvehkeitä formaatissa. Tämä yhdistettynä siihen, että 4C Omnathin tapaiset pinot ovat ainakin Suomessa melko yliedustettuina ohjaa mielipiteeni vastakannalle. Olen avoin muuttamaan mieltäni metan mukana, mutta se aika ei ole nyt.

Vampiric Tutor

Vampiric Tutor täydentää bannisaaren metusalemien klubin: tutorin synnin aika tai syy ei ole historiankirjoissa.

Vertailu Demonic Tutoriin on väistämätöntä, sillä molemmat tekevät osapuilleen saman asian. Siinä missä DT hakee kortin kahdella manalla suoraan tassuun, Vampiric hakee sen yhdellä päälle – ja vieläpä instant-nopeudella. Efekti on korttityyppi poislukien tismalleen sama kuin sittemmin unbannatulla Imperial Sealilla. Sorceryn ja instantin ero on eittämättä valtava: “minkä tahansa kortin” tutorointi on tavallisesti kohtalaisen läpinäkyvää toimintaa vastustajalle, joten kovin suurta “mitä se mahtaa olla”-peliä tilanteista harvoin syntyy. Imperial Seal antaa toiselle pelaajalle kokonaisen vuoron aikaa vastareagoida, Vampiric ei. Viittasin jo aiemmin tutorien kriittiseen massaan: Gifts Ungivenin kaltaisten, suhteellisen kankeiden ja manakkaiden tutorien kanssa siihen on vaikeampi päästä kuin yhden manan instanttien. Musta on jo yksi formaatin kantavista supporttiväreistä, ja korttieduttomuudestaan huolimatta moni nykyisellään Demonicia splashaava pakka lienee kiinnostuneita myös Vampiricista. Vaikka Vampiric ei itsessään ole poikkeuksellisen ongelmallinen kortti, en usko, että kaupunki on riittävän suuri heille kahdelle. Ei mahdu formaattiin.

White Plume Adventurer

The tight grip that the Initiative mechanic has held over the midrange matchups of the format hasn’t loosened up since we initially put WPA on the watchlist. Since WotC hasn’t shown any interest in fixing the mechanic themselves (by nerfing The Undercity for example) we don’t see any other way forward than to take action ourselves.
We’ve previously stated, that the cheapest Initiative threat is the most dangerous and for this reason we are banning White Plume Adventurer.

May 1st, 2023 – Ban and Watch List Changes

Tervetuloa! Saaren uusin asukas koki tuomion täytäntöönpanopäivänsä muutama kuukausi sitten.

Mikä on White Plume Adventurerin suurin synti? Kolmen manan 3/3 pseudo-Vigilancella vaikuttaa ymmärrettävän irralliselta bannilistalla Ancestral Recallin ja Thassa’s Oraclen vieressä. Tämä on tuotu vahvasti esille edellisen vuorokauden aikana tapahtuneessa keskustelussa. Olen samaa mieltä siitä, että WPA on korttina täysin ok. Olen hiukan eri mieltä siitä, että initiative on mekaniikkana täysin ok. Olen täysin eri mieltä siitä, että initiativea pitäisi kärsiä formaatissa samalla tiheydellä kuin menneet kuukaudet.

Kuten aiemmin olen kirjoittanut, olen sujut WPA:n bannin kanssa. Mielestäni banni osuu nimenomaan initiativen aiheuttamaan oikeutettuun närään. Mekaniikan suurin ongelma mielestäni on, että se aloittaa kertalaakista peruuttamattoman metapelin initiativen herruudesta. Yhden mekaniikan ja dungeonin ympärillä pyöriminen tasapäistää pelejä ja sotii singletonin varianssiajatusta vastaan. Mielestäni hyvä ratkaisu olisi, jos Wizards nerffaisi venturea tai initiativea mekaniikkana, tai vaihtoehtoisesti The Undercityä dungeonina, samaan tapaan kuin tehtiin companioneiden kanssa. Vaikutukset peliin olisivat minimaaliset ja tältäkin oltaisiin säästytty.

Olen vakuuttunut, että WPA pääsee vielä ehdonalaiseen. Formaattiin tulee voimakkaampia kortteja ja mekaniikkoja, ja koko initiative tulee jäämään monarchin tapaiseen tukirooliin. Olen kuitenkin tyytyväinen, jos joudun henkilökohtaisesti kohtaamaan vähemmän initiativea lähitulevaisuudessa.

Toistaiseksi pysykööt bannissa, mutta palataan asiaan!

Power Nine Eight

Alphan sankarit opettivat Magic-pelaajille pelin yhden perusteesin jo alkuaikoina: jos kortti tuo halvalla (tai ilmaiseksi) resurssietua manassa tai korteissa, niin se on hyvä. Power 9:n ainoa formaatissa nykyään laillinen jäsen on Timetwister, joka on löytänyt paikkansa lähinnä erilaisista storm-pakoista Wheel of Fortunen rinnalla, eikä näe juuri muuta peliä (osittain kenties harvinaisuutensa vuoksi).

Timetwisterin jälkeen unbannattavin kortti – eikä sekään ole lähelläkään unbannin kynnystä – on mielestäni Time Walk. Kortin “korjatut versiot” ovat yleensä joko halvimmillaan viisi manaa, (Time Warp sun muut), sisältävät merkittävän downsiden (Final Fortune kavereineen), tai jonkin muun ylimääräisen ehdon (Time Sieve, Temporal Mastery, Seedtime…). Vintagessa “huono Time Walk” on yleensä skenaario, jossa käytät Time Walkin eräänlaisena Explorena, eli käytät lisävuoron vuorokorttiin ja ylimääräiseen ländiin. Tämäkin Time Walkin minimiskenaario on suhteellisen hyvä, sillä todennäköisesti highlanderissa saisit myös edistettyä boardiasi sen yhden vuoron edestä. Kombodekit taas karkeasti yksinkertaistaen nopeutuisivat yhdellä vuorolla. Time Walk kenties toisi formaattiin jotain uusia arkkityyppejä, kuten Spellseekerin ja Time Walkin ympärillä pyörivän inffivuoroturauksen, mutta hinta sille on liian kova. En keksi yhtäkään sinistä pakkaa joka ei haluaisi pelata Time Walkia, enkä keksi yhtäkään ei-sinistä pakkaa, joka ei haluaisi splashata sinistä Time Walkin vuoksi.

Muistan katsoneeni streamista Canadian Highlander -turnausta joskus reilu vuosikymmen sitten, jossa vihreä pelaaja pelasi vuoron 1 Forest, Black Lotus, Master of the Wild Hunt. Mikäli korttien voimakkuus rajoittuisi tuohon, olisivat ne edelleen hyviä. Etenkin Lotus enabloisi formaatissa runsaasti epäterveen nopeita komboja. Lion’s Eye Diamond on mielestäni formaattiin sopivan vahva mutta rajoittunut kombopala.

Kaikista Moxeista formaatissa pelataan varmaan eniten Mox Diamondia, jonka perässä seuraavat Mox Opal ja Chrome Mox. Mox Amberia tai Mox Tantalitea en muista koskaan nähneeni. Pelatut kortit kuitenkin edustavat mielestäni formaatille sopivaa power leveliä: Diamond ja Chrome ovat aina kahden korin arvoisia manavehkeitä, jotka eivät välttämättä aina tee sitä mitä haluat. Opal on hyvä kortti rajatuissa arkkityypeissä. Alkuperäisessä viisikossa ei ole mitään rajoitteita, ja asetelma, jossa toinen pelaaja aloittaa näennäisesti yhtä vuoroa edellä on sangen tympeä. Tämä sektio on ehkä kaikista hyväksyttävin, ja hyvä niin. Näillä korteilla on paikkansa, mutta se ei ole tämä formaatti.

Knoppitieto: varsinaista Alpha-settiä edeltäneessä Gamma-pelitestaussetissä Time Walk oli 2U maksava commoni. Sillä oli lisäksi punainen vastapari Starburst – 2R maksava common sorcery – joka oli funktionaalisesti Time Walkin kopio, joskin hiukan harhaanjohtavalla sääntötekstillä: “Opponent loses next turn”.

Mana Crypt, Mana Vault, Sol Ring

Lotusin ja Moxien ohella nopean manan mestareita ovat väritön kolmikko Mana Crypt, Mana Vault, ja Sol Ring. Ongelma on paljolti sama kuin P9:n edustajien kohdalla, vaikka käyttökohteet ovat samankaltaisia. Korttejahan ei käytettäisi (pelkästään) rampataan-isoon-lihaa-strategioissa, vaan lähinnä esimerkiksi tokan vuoron Minsc & Boo, Timeless Heroesiin, tai ekan vuoron Opposition Agentiin. Joka tapauksessa, kortit tuovat suhteettoman edun pelaajalle, joka starttaa pelin ne aloituskädessään. Ei jatkoon.

Manual dexterity

Muokattu 22/08/2023: Korjattu Falling Starin errata.

Pohjimmiltaan olen sitä mieltä, ettei kaksikon bannaamiselle ole mitään syytä. Niiden poissaolo lienee eräänlainen Prokrusteen vuode: eihän niitä ole koskaan saanut missään pelata, joten ei täälläkään. Vaikka banneja voisi perustella saman sorttisilla ulkopelillisillä syillä kuin Shahrazadin kohdalla kerrattiin, niin mielestäni reaalivaikutus peleihin on tyystin eri niin ajan kuin paikan suhteen.

Volttikortit ovat hankalia digitaalisessa muodossa, joten ymmärrän niiden bannistatusin muun muassa legacyssa ja vintagessa. Ymmärrän myös, että ne on helppo laittaa estolistalle samassa vanavedessä. Highlanderia kuitenkin enimmäkseen pelataan fyysisesti, ja sekä kaaoskuula että tipputähti ovat heikkoja kortteja. Old Schoolissa kortit ovat sallittuja mutta erratoituja niin, että ne kohdistuvat vain ennalta valittuihin permanentteihin. Tämä muutos tekee korteista alkuperäistä fiksumpia ja estää korttien fyysisellä asettelulla aiheutuvan ankean kikkailun. Etenkin Chaos Orb antaa OS:ssä kaikille pakoille sopivan värittömän vastauksen erilaisiin ongelmiin. Highlanderissa samaa metatarvetta ei ole, mutta perusdoktriinini on, että kaikki jota ei tarvitse kieltää pitäisi olla sallittua.

Rhystic Study muuten julkaisi kaaoskuulasta oman historiikin vastikään, iso suositus.

Racist or culturally offensive

Depictions of racism in Magic” oli WotCin myötäreaktio Yhdysvalloissa alkaneeseen kansalaisliikeaaltoon kaikkine oheisvaikutuksineen. Invoke Prejudicella (kuten myös sen kuvittajalla) oli pitkään ollut Magicissa tietynlainen myötähäpeällinen kylähullurooli, mutta muut listan jäsenet tulivat yllätyksinä, ainakin tänne pieneen Pohjolaan. Reaalivaikutus formaattiin oli hyvin pieni, sillä korteista Crusade oli varmaan ainoa oikeasti pelattava kortti, vaikka sitäkään ei ole luultavasti highlander-pöydissä nähty tusinaan vuoteen.

Vaikka WotC jätti ilmoitukseensa pahaenteisen cliffhangerin “We look forward to sharing more of our plans”, mitään ei ole nyt vajaaseen kolmeen vuoteen tapahtunut. Ainoa pseudolisäys listaan on ollut Earthbindin ja Weaknessin poisjättö 30th Anniversary Editionista. Virallinen kanta kuitenkin on, että kortit ovat yksiselitteisen kiellettyjä sanktioiduissa turnauksissa, eli niiden salliminen koko formaatissa hankaloittaisi oleellisesti turnausten järjestämistä. Tästä päästäänkin seuraavaan…

Ante-kortit

Lista korteista (9)

Ilmiselvä vastaus puoltamaan ante-korttien bannausta on, että se on eksplisiittisesti kiellettyä turnaus-Magicissa.

Earlier versions of the Magic rules included an ante rule as a way of playing “for keeps.” Playing Magic games for ante is now considered an optional variation on the game, and it’s allowed only where it’s not forbidden by law or by other rules. Playing for ante is strictly forbidden under the Magic: The Gathering Tournament Rules.

CR 407.1

Tournament participants, tournament officials, and spectators may not wager, ante, or bet on any portion (including the outcome) of a tournament, match, or game.

MTR 5.3

Mikään ei estä juuri sinua järjestämästä antea käyttävää highlander-turnausta – paitsi ehkä Suomen laki, mutta en ole sen asiantuntija. Antella olisi kieltämättä mielenkiintoinen vaikutus metaan. Jättäisikö porukka pelaamatta kalliita ja hyviä kortteja anten pelossa? Pelaisiko jotkut kaikkia korttejaan kuitenkin, sillä jos voittotodennäköisyys kasvaa, niin anten tuoma riski on pienì? Contract from Below lienee Magicin kaikkien aikojen rikkinäisin kortti (kaiken sortin P9:t mukaanlukien), joten menestyi mikä dekki tahansa, se luultavasti pelaa mustaa.

Conspiracyt

Lista korteista (25)

Conspiracyt toimivat passiivisina efekteinä, joko jatkuvina (Hymn of the Wilds) tai kertaluontoisina (Hold the Perimeter). Korttityyppi on suunniteltu moninpelidraftiformaattiin, joka luonnollisesti vaikuttaa niiden tekstiin. Hidden Agenda ei ole singleton-formaatissa kovin vahva, ja jotkut conspiracyt nousevat selkeästi muiden yli, kuten Power Play, Worldknit, ja Backup Plan. Conspiracyista saanee kivan lisämausteen johonkin kustomoituun hassutteluturnaukseen, mutta sillä osa niistä on highlanderiin selkeästi muita parempia, ulottuisi vaikutus lähinnä niihin, eli hassuttelu-ulottuvuuskin jäisi pieneksi.

Historian havinaa

Loppuun vielä omasta mielestäni mielenkiintoinen lista: formaatin bannimuutokset kautta aikain aina kirjoitushetkeen, eli 1.8.2023 announcementiin asti. Bannit on merkattu +, unbannit . Lista ulottuu loppuvuoteen 2004, sen aikaisemmasta itselläni ei ole tietoa.

15.08.2023

Gifts Ungiven (3 month trial)
Library of Alexandria (3 month trial)

15.05.2023

+ White Plume Adventurer
True-Name Nemesis (unbanned after trial)

15.02.2023

True-Name Nemesis (3 month trial)

15.11.2022

Birthing Pod

15.05.2022

+ Underworld Breach
+ Uro, Titan of Nature’s Wrath
Mind Twist

15.11.2021

+ Skullclamp (stays banned after trial)
Umezawa’s Jitte (unbanned after trial)
All cards from the set Secret Lair x The Walking Dead

15.05.2021

+ Thassa’s Oracle
Skullclamp (6 month trial)
Umezawa’s Jitte (6 month trial)

15.11.2020

+ Tolarian Academy
+ Treasure Cruise
+ All cards from the set Secret Lair x The Walking Dead

15.10.2019

+ True-Name Nemesis

15.10.2017

+ Mystical Tutor
Entomb
Imperial Seal

15.04.2017

Grindstone
Stoneforge Mystic

15.04.2016

+ Natural Order
+ Sensei’s Divining Top

15.10.2015

Natural Order

15.04.2015

Fastbond

15.04.2014

Mystical Tutor

15.10.2013

+ Natural Order
Tolarian Academy

15.04.2013

+ Shahrazad
+ Stoneforge Mystic

15.10.2012

Enlightened Tutor
Lion’s Eye Diamond

15.04.2012

+ Birthing Pod
Dread Return
Life from the Loam
Yawgmoth’s Will

15.10.2011

+ Gifts Ungiven
Trinisphere
Wheel of Fortune

15.07.2011

Buried Alive

15.04.2011

Cephalid Illusionist
Memory Jar

15.10.2010

Worldgorger Dragon

15.07.2010

+ Library of Alexandria
+ Life from the Loam
Protean Hulk

15.04.2010

+ Entomb
+ Grindstone
+ Mind Twist
+ Survival of the Fittest
Painter’s Servant
Power Artifact

15.07.2009

+ Buried Alive
+ Enlightened Tutor
Chain of Plasma
Kiki-Jiki, Mirror Breaker

15.04.2009

Dust Bowl
Mind Twist
Timetwister

15.10.2008

+ Time Vault
Library of Alexandria
Mind Over Matter

15.07.2008

+ Cephalid Illusionist
+ Chain of Plasma
+ Dread Return
+ Kiki-Jiki, Mirror Breaker
+ Painter’s Servant

15.07.2007

+ Balance
+ Flash
+ Lion’s Eye Diamond
+ Protean Hulk
+ Tolarian Academy
+ Yawgmoth’s Will
Crop Rotation

15.11.2006

+ Crop Rotation
+ Mana Vault
+ Trinisphere
Balance

15.07.2006

+ Imperial Seal

15.04.2006

+ Power Artifact
Grim Monolith
Mana Vault
Survival of the Fittest
Time Spiral

15.01.2006

+ Worldgorger Dragon
Braingeyser
Channel
Chrome Mox
Crop Rotation
Crucible of Worlds
Demonic Tutor
Dream Halls
Earthcraft
Entomb
Imperial Seal
Stroke of Genius
Windfall
Yawgmoth’s Bargain
Yawgmoth’s Will

15.10.2005

+ Skullclamp
+ Umezawa’s Jitte

15.07.2005

+ Imperial Seal
+ Strip Mine
Enlightened Tutor
Necropotence

15.04.2005

Mox Diamond
Relentless Rats

15.10.2004

+ Crucible of Worlds
+ Dust Bowl
+ Relentless Rats
Black Vise
Burning Wish
Cunning Wish
Death Wish
Demonic Consultation
Doomsday
Fact or Fiction
Fork
Frantic Search
Golden Wish
Gush
Living Wish
Lotus Petal
Mind’s Desire
Regrowth
Strip Mine
Tolarian Academy
Voltaic Key

Kommentit

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.