Linkki alkuperäiseen ilmoitukseen: http://highlandermagic.info/2023/08/01/august-1st-2023-watch-list-changes/
Kolme kuukautta sitten Gifts Ungiven ja Library of Alexandria (tuttavallisemmin kikkakortti eli kikkis) tuotiin unban watchlistille. Kuten enteiltyä, nyt seuraavan syklin koittaessa kortit annetaan laajemman yhteisön koeponnistettavaksi seuraavaksi vuosineljänneksi.
Trial unban (3 kuukautta): Gifts Ungiven
Kävimme Saksassa pelaamassa loppuvuodessa 2018. Tällöin paikalla oli muutamia councilin jäseniä keräämässä yhteisöltä mielipiteitä mahdollisista banneista ja unbanneista. Itse äänestin tällöin Giftsin unbannaamista – ehdotus tuntui muutenkin olevan yksi suosituimmista. En kokenut kortin olevan silloin poikkeuksellisen vahva, enkä koe vieläkään. Perusteluissa mainitaankin, että Giftsin bannivuoden 2011 jälkeen peli on muuttunut paljon, ja vastauksia löytyy nykyään määrällisesti ja laadullisesti paljon enemmän niin stäkissä, pelissä, kuin gravellakin.
Intuition keikkui pitkään ban watchlistillä, kunnes marraskuussa 2022 poistui siltä vähin äänin vailla sen kummempia julkisia perusteluita. Kortit ovat keskenään hyvin vertailukykyisiä ja epäilemättä vahvoja omissa pakoissaan. En kuitenkaan usko, että ne pakat rikkovat tai tulevat erityisemmin rikkomaan formaattia lähitulevaisuudessa. Reanimator on tällä hetkellä hyvässä kuosissa, mutta luultavasti siksi, että se pystyy pelaamaan paljon perinteisempää midrange-strategiaa varsinaisen reanimoinnin ohella – tutorien kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Storm koki kovan kolauksen Breachin unbannin myötä, ja toivottavasti löytää Giftsistä tehokkaan uuden työkalun. Lands on mielestäni yksi Giftsin suurimmista voittajista: pakka on jo nyt varsin vahva, ja Gifts sopii pakkaan erittäin hyvin löytäessään landien lisäksi esimerkiksi Life from the Loamin tai erilaisia Sevinne’s Reclamation-paketteja.
Trial unban (3 kuukautta): Library of Alexandria
Giftsiä tullaan näkemään paljon formaatissa, kikkistä ei. Reilun tonnin hintalappu on raadollisen todellisuuden este sille, miksi testidataa kikkiksestä ei tulla suuressa määrin näkemään. Vanhan kansan viisauden mukaan ne piirtää jollon liituu, eli Library of Alexandriaa pelannee lähinnä he, joilta kortti löytyy – oli se pelillisesti oikein tai ei. Se on syystäkin monen pelaajan lempikortteja, joten on hienoa jos sitä pystyisi formaatissa myös pelaamaan.
Tarina on muuten mielestäni verrannollinen Giftsiin. Kortti on vahva, mutta tuskin riittävän nopea tehdäkseen mitään mielettömän rikkinäistä nykyformaatissa. Kikkiksen koti on draw-go’ssa, mutta myös ne pakat joutuvat nykyään taistelemaan omien resurssiensa kanssa, oli kyse sitten käsikorteista tai manasta. Kikkis on tavallisesti joko kortti, tai mana. Samalla se rajoittaa elintärkeiden alkuvuorojen yhden manan vastausten käyttämistä.
Poistettu ban watchlistiltä: True-Name Nemesis
In with the old, out with the new. True-Name Nemesis aiheutti aikoinaan vuonna 2013 paljon keskustelua juuri epäinteraktiostaan. Monia TNN:ää puoltavia syitä olen esittänyt aiemmin, ja vaikuttaa, että arvailuissani oli joku perä. En ole itsekään joutunut kauhean montaa kertaa katsomaan TNN:ää silmiin viime aikoina, etenkään verraten White Plume Adventureriin. Väitteet TNN:ää vastaan ovat yhä olemassa, eikä niistä ilman sääntömuutoksia tulla pääsemäänkään eroon. Sen sijaan olosuhteet (eli se kuuluisa meta) on muuttunut TNN:n bannaamisen jälkeen niin paljon, ettei kolmen manan 3/1 hakkauskeppi ole parhaimmillaankaan erityisen rikki.
Poistettu unban watchlistiltä: White Plume Adventurer
Oman kokemuksen mukaan White Plume Adventurerin poistaminen formaatista teki juuri sen toivotun asian: initiativea ei ole enää näkynyt kyllästymiseen asti. Undermountain Adventurer, Seasoned Dungeoneer, ja Caves of Chaos Adventurer näkevät yhä säännöllisesti peliä, mutta 4 manan creaturet ovat nykyformaatissa täysin eri asioita kuin 3 manan äärimmäisen helposti splashattava örkki. 4 manan creaturella kuuluukin alkaa voittamaan peliä. Kolmella manalla pelin säännöllisesti päättävän kellon castaaminen tuntui pahalta. Uskon, että WPA pääsee takaisin formaattiin joskus tulevaisuudessa, mutta nyt ei ole oikea aika.
Yhteenvetona
Trialien onnistuminen eli varsinainen unbannaus riippuu vahvasti saatavasta datasta. Historiallisesti kortin ei tarvitse olla erityisen rikki saadakseen bannin, vaan jotkin päätökset ovat olleet hiukan kapeakatseisempia: esimerkiksi jonkun aikaa sitten Underworld Breach, Thassa’s Oracle, ja Tolarian Academy bannattiin kaikki yhden ainoan dekin vuoksi, ja se dekki esiintyi enemmälti vain itävaltalaisessa paikallismetassa. Asiasta saatiin kuitenkin nostettua riittävä häly, että viemäristä hulautettiin lapsi pesuveden mukana. Pelkän Oraclen banni olisi luultavasti riitänyt. Tällä kertaa oma lottorivi on, että Gifts unbannataan, ja kikkis unbannataan mikäli joku kortin omistava ei satu pärjäämään paikallisturnauksissaan liian hyvin. Suomalaisesta datasta asia tuskin jää kiinni. Trial-periodilla 15.8. – 15.11.2023 järjestetään useampikin keskisuuri tai suuri turnaus, mukaanlukien Road to Ruin (20.8.) ja Ylämaa II (23.9.).
Yleisesti ottaen olen tyytyväinen, että kauan sitten bannattuja kortteja koeuitetaan nykyformaatissa. Jossain voidaan saavuttaa kriittinen piste, jossa unbannin arvoiset kortit yksistään eivät tee riittävästi ansaitakseen bannia, mutta yhteisvaikutuksesta tuottavat odottamatonta etua. Tolarian Academy on yksistään hieno kortti, jonka haluaisin formaattiin. Se on kuitenkin vaarallinen esimerkiksi Giftsin ja tulevaisuuden mahdollisen unban-kandidaatti Balancen kanssa. Yksittäisten korttien arvioiminen on suhteellisen simppeliä, mutta kerrannaisvaikutusten ennustaminen voi olla vaikeaa.
Erinomaisia nämä artikkelit ja mielenkiinnolla näitä aina lueskelee! Kiitos, kun jaksat nähdä vaivaa!
Pakko avata sanainen arkku muutamista itsestään selvistä asioista, jotka toisinaan vaivaa jo nykyisissä peleissä tutorien, fetsaamisten, brainstormailuiden ym. tokenien kaivamisen ym. kohdalla, että peliaikaa on toisinaan rajallisesti.
“Does resolving the card take too much time and makes it thus a bad experience for tournament play?” on itselle se kriittisempi kysymys kuin kortin power level.
Ne jotka Giftsiä/tutoreita peluuttaa olisi hyvä miettiä ajan säästämiseksi suoria selviä linjauksia valintojen suhteen, että mitkä toimivat missäkin tilanteessa, eikä niin että otetaan pakka käteen ja vasta sitten aletaan miettimään. Tämä valintojen miettiminen etukäteen auttaa myös huomattavasti niiden oikeiden valintojen tekemisessä. Toki välillä tuo päätösten tekeminen on todella hankalaa ja varsinkin ne väärät valinnat ärsyttävät jälkikäteen. “Try to pretend like you understand what’s important.”
Ajan puute korostuu välillä etenkin OMG:lla, kun kauppa menee kiinni 21 ja pelit tulisi olla pelattuna siihen mennessä.
Erittäin hyviä muutoksia ja mielellään sitä toivottaa Giftsin takaisin formaattiin! Comboja tarvitaan ehdottomasti lisää formaattiin. Aika näyttää tuleeko Giftsistä se “joka paikan höylä” cmc 4 slottiin vai jääkö se enemmän controllien/combojen työkaluksi.
Toinen kysymys onkin, että miten voi kohteliaasti sanoa vastustajalle, että nyt kestää aika kauan ilman että toinen loukkaantuu asiasta. Ja toki samalla katsoa peiliin, jos omassa toiminnassa on jotain petrattavaa.
Olen samaa mieltä siitä, että formaatti on suht aikakriittinen sen suhteen, että pelit voivat helposti venyä ylipitkiksi. Oma huomioni on ollut, että mitä ”hitaiden korttien” pelaamiseen tulee, niin nopeat pelaajat resolvaavat ne hitaasti ja nopeat pelaajat nopeasti. Yleisesti ottaen kierrokset tuppaavat venymään ennemmin pelaaja- kuin dekkikohtaisesti. OMG:n yksi erikoispiirre on, että paikalla ei ole varsinaista tuomaria seuraamassa lisävuorojen kulkua. Salaa toivonkin, että muut pelaajat huomauttaisivat lisävuoroja venyttäviä pelaajia herkemmin slow playsta. Tämä tietenkin vaatii riittävää perehtymistä siihen mitä slow play on – ei että siihen mitään yliopistotutkintoa tarvitsisi. Joka tapauksessa, en usko että asia on korjattavissa moderoimalla korttivalikoimaa, vaan kuuluu sosiaalisen säätelyn piiriin.