Pientä taustaa: Pelaan EDH:ta AKA Commanderia melko kasuaalisti, enemmän mid/high(ish) power leveliä – cEDH ei kuulu valikoimaani. Portfoliostani goblinit osuivat ensimmäiseksi kohteeksi lähteä muuntamaan Highlanderia varten. Ensimmäinen yritys ei ollut huono, mutta ei se nyt ihan toiminutkaan. Lähdin kokeilemaan formaattia Vantaan haikkuliigaan.
Keeppaan kautta aikain ensimmäinen Highlander-käteni. Seitsemän kortin joukosta neljällä on tarinan kannalta merkitys:
T1: Mountain ja Skirk Prospector.
T2: Maksan 3 lifeä Hall of the Bandit Lordista, manat Mountainista, sacaan Prospectorin manaksi. Tavoitteena Krenko, Tin Street Kingpin hastella. Paitsi että vastustaja on hereillä ja counteroi Krenkon… Mitäs nyt? Deckissä tutoreita ja pari hyvää muuta goblinia joilla voin voittaa, muttei ne siellä deckissä auta. Kaasu loppuu.
EDH:ssa täytyy miettiä kolmea muuta pelaajaa. Sen myötä esimerkiksi board wipet ovat paljon pelattuja. Highlanderissa yllätti, kuinka paljon suoraa interactionia tuli vastaan. Sehän on selvää, kun on yksi vastustaja. Ketä muuta se targetoisi kuin minua. EDH:ssa saa pelata suht rauhassa, ellet tee jotain riittävän räikeää ansaitaksesi maalitaulun otsaan. Counterspell on Highlanderissa 1:1-korttivaihto, EDH:ssa se on sitä vain kahden pelaajan välillä. Sen vuoksi suoraa one for one -interaktiota ei pelata yhtä aggressiivisesti.
“Ai niin, tässä on 20 lifeä” mietin kesken pakanrakennukseni. Life on resurssi, joten paljonko mä uskallan tätä käyttää? EDH:n 40 lifeä tuo odottamatonta bufferia. Life on toden totta resurssi avoimesti käytettäväksi, ei tasapainoiteltavaksi. EDH:ssa tottunut, että parempi tehdä damagea kolmeen pelaajaan samaan aikaan kuin targetoida yhtä. Efektit ovat symmetrisempiä, ja sitä myötä myös pelatut kortit ovat erilaisia, vaikka pohjimmiltaan tekisivätkin samoja asioita. Highlanderin kaltaisessa 1v1-formaatissa “all opponents”-teksti typistyy. Se avaa myös paljon ovia, sillä “target opponent”-tekstistä tulee saman tien parempi.
Huomasin, ettei dekki voi olla täynnä erilaisia minicomboja, vaan jokaisen kortin pitäisi toimia itsenäisesti kohti voittoa. Vaihtoehtoja nykyisen dekin parantamiselle on monia: voisin parantaa nykyistä, mutta pitkän analyysin jälkeen olen päättänyt rakentaa täysin uuden pakan.
Uuden deckin keskeiset kaneetit, jotta vältän vahingossa rakentamasta EDH-dekkiä:
- Suoraa interactionia.
- Suoraa damagea.
- Voimaa.
- Nopetta.
- Jokaisen kortin pitää olla jollain tavalla wincon, tai estää vastustajaa voittamasta.
- Taitoa.
Noh, katsoo tuota viimeistä sitten joskus.
Tervetuloa mukaan. Goblinit on oiva valinta dekiksi, sillä arkkityypillä voi paineistaa mukavasti unohtamatta combat-matikkaa mutta silti tarpeen tullen kombottaa. Bonuksena ei myöskään ole kokoelma pelkkiä sieluttomia 5c-goodstuff-lappuja vaan dekissä on oikeasti synergiaa.