Mikä ihmeen Aftermath? Miksi tässä on niin vähän kortteja?Eikös se edellinenkin setti tunnut vasta muutama viikko sitten? March of the Machine: The Aftermath (MAT) on rakenteellisesti yksi hämmentävimmistä Magic-seteistä vähään aikaan. Haikkupelaajien onneksi tarvitsee kiinnittää siihen harvinaisen vähän huomiota.
MAT on ensimmäinen niin sanottu “mikrolaajennus”, jolla lienee jokin äärimmäisen mielenkiintoinen tarinallinen ulottuvuus, josta en ole erityisen kiinnostunut. Pelillisestä näkökulmasta setissä on 50 uutta korttia – reilut puolet edellisen pikkusettien paronin, 1993 julkaistun Arabian Nightsin (93 korttia) koosta. Tyypilliseen WotC-tapaan setissä on 230 korttia, jos lasketaan kaikki spesiaaliversioiden spesiaaliversiot. Uniikkeja kortteja on kuitenkin se 50, joista yksi on reprint (Training Grounds).
49 uutta korttia on mukavan nopea selata läpi. Se on myös sangen nopea arvioida, sillä formaatissamme pelattavia kortteja on vain pari. Settiä on etukäteen arvosteltu hyvin voimattomaksi. Korteissa on ihan helvetisti tekstiä, mutta muilta osin täyttävät commander-käyttiksen kriteerit.
Tässä linkki koko settiin Scryfallissa
Kuten viimeksikin, tämä on enemmän oma nopea ottoni korteista, jotka ensimmäisellä lukukerralla kiinnostavat. Se ei tee korteista hyviä, joskaan ei huonojakaan. Luonnollisesti katselmus ei myöskään ole täydellinen, sillä jotkin kortit löytävät paikkansa vasta viikkoja tai kuukausia printin jälkeen.
Niputan kolme korttia samaan. Olen hiukan koeponnistanut human tribalia eri värikonfiguraatioissa. Tukea alkaa olla aika paljon, ja MAT tuo kolme pelikelpoista työkalua pakkiin. Kahden manan lordiefektit käydät tribaalidekkiin jos toiseenkin. Coppercoat Vanguard larppaa Unsettled Marineria tilanteellisella upsidella, Jirina antaa General Kudro of Drannithin kaltaista satunnaista gravevihaa ja muilta osin on jonkunlainen Heroic Intervention-keppi. Wratheja ei enää pelata kovin paljoa, mutta Furyn tapaiset poistot tulevat kärsimään Jirinan resolvaamisesta. Onneksi aktivointi tapahtuu ihan vaan sacilla mahdollistaen Aether Vial-kikkailun. Kahden manan hinta yhdistettynä ETB-efektiin myös minimoi Karakas-downsiden. Siitä puheenollen, neljän manan legendaryt ovat kärsineet kovaa inflaatiota Karakasin ja landitutoroinnin yleistyessä. Tämä versio saattaa hyvinkin mennä edellisen Sigarda, Champion of Lightin päälle, mikäli pakka edes oikeasti haluaa muita nelosen creatureja kuin Rick, Steadfast Leader (josta edelleen odotan innolla luvattua normisetin reprinttiä). Muutoin olen huomannut Augur of Autumn-efektin vahvaksi pakassa, vaikkei se tässä tapauksessa ländeihin tai vaikka Giver of Runesiin osukaan.
Tribalista puheenollen, vampyyritkin saavat uuden lordin. Convoke on hyvä teksti, mutta luulen, että aggrotribaali keksii parempaa tekemistä kakkosvuorolla kuin kaikkien permanentien täppääminen damagea tuottamattomasti. Madness tuntuu vähän flavor textiltä, mutta lifelink on hyvä keyword kylkeen liimattavaksi.
En ole itse ehtinyt vampyyreitä kasaamaan, mutta RBW-väreissä ne lienee ihan pelattava tribaaliaggro. Niiltä on puuttunut laadukkaat Legion Lieutenantin kaltaiset pumppulordit samassa tiheydessä kuin vaikka elffeiltä löytyy. 3 on myös tämän hetken maksimi, mitä iloisesti haluaisin efektistä maksaa. Bloodline Keeper ja Vampire Nocturnus tekevät muutakin, kun taas Thirsting Bloodlord vaikuttaa pelikelvottomalta kortilta.
Humans on ehkä eniten koeponnistamani tribaalipakka, jonka vuoksi olen pettynyt Drannith Ruinsin rajaukseen. Efekti on melko kallis käytännössä kolmen manan hinnallaa, rajoittaen käyttökelpoisuuden nimenomaan loppupeliin, toisin kuin Oran-Rief, the Vastwoodin kohdalla. Loppupeli on toisaalta juuri se, missä näen Drannith Ruinsin käyttökelpoisuuden. Vihreät pakat välittävät muita vähemmän värittömien ländien downsideista, ja itseasiassa saattavat jopa hyötyä siitä Thought-Knot Seerin ja Reality Smasherin vuoksi. Kaikki manatonttujen myöhempää käyttökelpoisuutta kohentavat kortit ovat aina tervetulleita, ja tällä ainakin saa tehtyä late gamen Llanowar Elvesistä 3/3:n.
Feast on varmaan listan spekulatiivisin valinta. Sille ei ole formaatin parhaissa pakoissa ilmiselvää kotia, mutta aristocrats-strategiat pyörivät pienten ukkojen säkkäämisen ympärillä. Feast antaa oman potkunsa näihin pakkoihin, ja tarjoaa hyvät synergiaedut esimerkiksi Kitchen Finksin, Murderous Redcapin, tai Walking Ballistan kanssa. Aristocratsilla on pieni maine dekkinä, jossa voi pelata suunnilleen mitä tahansa jörnyä. Todennäköisin kohtalo Feastille siis on, ettei se yksinkertaisesti mahdu mukaan parempien vaihtoehtojen tieltä, etenkään sillä Feast itsessään ei tee yhtään mitään.
Joku lorejuttu teki Nissasta creaturen, ja lopputulos on “but we have a Lotus Cobra at home” – tai näin aluksi ajattelin. Kolmen manan legenda, joka ei tee mitään tullessaan tiskiin. 3/3 itsessään on hyvä body, joka tarjoaa myös tonttujen ulkopuolella odottamatonta utilityä, sillä yleisesti pelattuja elffejä tai elementaleja ei ole kovin merkittävää palettia. Yksi Nissan play pattern saattaa siis olla pelata Nissa kakkos- tai kolmosvuorolla, seuraavalla vuorolla pelata fetch -> 5-6 manaa käytettävissä, jota saa käytettyä “tutoroitavaan” follow-upiin. Hyviä kohteita formaatissa voisi olla vaikkapa…
- Endurance, Fury, Solitude
- Leovold, Emissary of Trest
- Fleetfoot Dancer
- Omnath, Locus of Creation
- Titania, Protector of Argoth
- Ancient Greenwarden
Näistä kaksi jälkimmäistä auttavat Nissaa prokkaamaan uudelleen ensi vuorolla. Vaikka “tutorointi” on siis melko kapea, niin juuri siinä on sen vahvuus, sillä osumat ovat todennäköisesti priimaa.
Todennäköisesti spoilereista tulen laittamaan pakkaani juuri Nissan. Lotus Cobra on pelattu kortti, mutta 2/1:n heikkous on ollut merkittävä vastavoima. Yksi lisämana on paljon, mutta 3/3 on merkittävä parannus Karakasin uhkasta huolimatta. Kakkossijalla ovat Coppercoat Vanguard ja Jirina, vaikkakin ne toimivat luonnollisesti vain omassa kulmapöydässään. Aftermathin yksi suunnittelusuuntais oli “legendary matters”, ja se näyttäisi jatkuvan tulevassa LotR-setissäkin. Elättelen salaa toivoa, että humanit kretutyyppinä ovat tulevassa Eldraine-jatko-osassa vahvasti mukana.