Taistelu aikaa vastaan

Pelataan 60 minuuttia, ja sen jälkeen 5 lisävuoroa. Eikun 3 lisävuoroa. Eikun 50 minuuttia — häh? Paikalliset turnausrakennekäytänteet ovat viime aikoina aiheuttaneet lievää hämmennystä.

Miksi tällä on merkitystä?

Jaan tästä koituneen problematiikan kahteen asiaan: toinen käytännöllisempi, toinen teoreettisempi.

  1. Pelaajien odotukset. Sattuipa tässä taanoin niin, että suomalainen pelaaja kävi saksalaisessa turnauksessa. Erään matsin lopussa tulikin yllätys, kun lisävuoroja olikin vain 3, eikä 5. Tällä voi olla pelillisesti merkitystä, jos pelaaja setuppaa peliä voittaakseen varmasti viidennellä lisävuorolla — vain huomaatakseen, ettei sitä koskaan tulekaan.
    Kuka on syyllinen? Turnausjärjestäjä, joka ei ole riittävän hyvin etukäteen tiedottanut rakenteesta? Päätuomari, joka ei riittävän selkeästi kertonut asiasta player meetingissä? Pelaaja, joka ei joko lukenut tai kuunnellut?
  2. Bannipäätökset. Kaikki bannit eivät perustu korttien voimatasoon. Joskus viitataan myös turnauslogistisiin ongelmiin, joista ajankäyttö on kenties yleisin. Näin kävi juuri äskettäin Nadun kohdalla. Kuinka validia on verrata ajankäyttöön, jos käytettävästä ajasta ei ole selvää konsensusta?

Mielestäni asia ei ole ongelma, ellei siitä tahallisesti tai vielä yleisemmin tahattomasti haluta tehdä ongelmaa.

Viitekehys

Kurkistetaanpa turnausten byrokraattiseen lähdeteokseen, eli dokkariin nimeltä Magic Tournament Rules.

Relevantteja kohtia löytyy muutama:

If the match time limit is reached before a winner is determined, the player whose turn it is finishes their turn and five additional turns are played in total.

MAGIC : THE GATHERING ® TOURNAMENT RULES (Effective April 21, 2025), 2.4 End-of-Match Procedure

The required minimum time limit for any match is 40 minutes.

MAGIC : THE GATHERING ® TOURNAMENT RULES (Effective April 21, 2025), Appendix B—Time Limits

The following time limits are recommended for each round of a tournament:

  • Constructed and Limited tournaments—50 minutes
  • Single-elimination quarterfinal or semifinal matches—90 minutes
  • Single-elimination final matches—no time limit
MAGIC : THE GATHERING ® TOURNAMENT RULES (Effective April 21, 2025), Appendix B—Time Limits

The Head Judge of the tournament is the final authority on time limits for a tournament. However, any deviation from these recommendations must be announced prior to and during tournament registration.

MAGIC : THE GATHERING ® TOURNAMENT RULES (Effective April 21, 2025), Appendix B—Time Limits

Eli sama vakiokaava lyhyesti:

  • Vähintään 40 minuutin kierrokset, suositeltavasti 50 minuutin.
  • 5 lisävuoroa.

Useimpien formaattien turnauksissa (Draft, Sealed, Standard, Modern, Legacy…) käytetään lähes poikkeuksetta muotoa 50+5.

De jure

European Highlanderin virallisilla sivuilla kirjoitettu muoto on vaihdellut läpi vuosien.

  • Maaliskuussa 2006 kierrosaikaa ei mainittu. Ainoa asiaa piippaava maininta oli
    “The 50 or 60 minute timelimit quickly becomes exhausted.”
  • Elokuussa 2010 sanamuoto oli
    “The minimal round-time for tournament best-of-three-matches may not be below sixty minutes.”
  • Helmikuussa 2013 pykälä oli lieventynyt suositukseksi:
    “The recommended round-time for tournament best-of-three-matches is sixty minutes.”
  • Heinäkuussa 2018 käytiin MTR:n suosituksessa:
    “The recommended round-time for tournament best-of-three-matches is fifty minutes.”
  • Lokakuussa 2019 oltiin palattu 60 minuutin suositukseen:
    “The recommended round-time for tournament best-of-three-matches is Sixty minutes.”
  • Sivuston seuraavasta versiosta eteenpäin koko maininta oli poistunut, eikä palannut uusimmalle saitillekaan.

Huomionarvoista on myös, etteivät pykälät ole ainakaan 2010 eteenpäin maininneet lisävuorojen lukumäärää. Yhtä kaikki, 60 minuutin kierrosaika oli vakiintunut käytäntö.

Suomi 🇫🇮

Suomessa on aikoinaan pelattu muodossa 50+5, mutta European Highlanderin kohdalla 60+5 on muodostunut käytännön kautta formaatin vakio. 10 minuuttia ei tunnu paljolta, mutta sillä fasilitoidaan formaatin rakenteellista eroa (isommat dekit, paljon tutorointia).

Suomen lisäksi myös Itävallassa noudatetaan muotoa 60+5 European Highlanderissa.

Saksa 🇩🇪

Saksassa on perinteisesti noudatettu muotoa 60+3. Olennainen ero siis on, että kellon kumahdettua pelataan viiden lisävuoron sijaan kolme. En tiedä, onko kyseessä ikiaikainen traditio vai kulkenut käsi kädessä 60 minuutin rundien kanssa, mutta perimmäinen tarkoitus on juuri kompensoida pidempää kierrosaikaa.

Edit: Eräällä berliiniläispelaajalla oli tämä sanottavana:
“I remember that we played more extra turns in the past and had to change to a lower count because the LGS owner wasnt willing to spent overhours in his shop.”
Niinpä. Usein kyse ei ole valinnasta pelillisin perustein, vaan yksinkertaisesti olosuhteiden pakosta.

Tšekki 🇨🇿

Tšekit ovat mielestäni hieno esimerkki siitä, että “mikä teille parhaiten toimii” on täysin validi lähestymistapa. Heikäläisten suurimman liigan lähestymistapa on

  • Best of 5
  • Ei kierrosaikarajaa
  • Round robin + top 8

Tämä vaikuttaa aivan mielipuoliselta rakenteelta, mutta formaattia pelataan heillä juurikin liigassa, jossa kunkin “turnauksen” suorittamiseen on aikaa 2 kuukautta. Toisin sanoen, turnaukset eivät ole kertarykäyksiä, vaan asynkronisia, jossa pelaajat sopivat keskenään kunkin kierroksen ajan & paikan.

Muoto ei lopulta poikkea erityisesti esimerkiksi meikäläisten pubipeleistä: sovitaan aika ja paikka, pelaillaan ilman aikarajoja, ja vaihdetaan pelipareja kun siltä tuntuu. Itselleni tämä on kenties se mieluisin tapa pelata Magicia.

De facto

Aiheesta on vakiintuneita maantieteellisiä käytäntöjä. Tämän vuoksi mitään yhtenäistä pitävää ohjenuoraa on vaikea määritellä. Jos mennään enemmistön ja MTR:n kirjaimen mukaan, kyseessä olisi Suomen ja Itävallan käyttämä 60+5. Saisiko tämän jonkinlainen kodifiointi esimerkiksi tšekit vaihtamaan tähän? Epäilen, ja miksi pitäisi? Jos pelaajat ovat löytäneet itselleen toimivan muodon, miksi sörkkiä sitä ulkoa käsin?

Oikea ratkaisu mielestäni makaa turnausjärjestäjien vastuulla: noudattakaa paikallisia tapoja (ne kun ovat enemmistölle tuttuja ja mielekkäitä), mutta ilmoittakaa kierrosrakenteista selvästi etukäteen. Tällöin asia ei tule ulkopaikkakunnallisille vieraille yllätyksenä.

Councilin jäsenenä omia rusinoitani kaikista eniten rasauttelee tietyn pelaajakunnan tarve saada jokin virallinen ulostulo aiheesta.

  1. Council kuratoi formaattia, ei standardisoi turnauksia. Jos turnausjärjestelyiden kohdalla tulee jotain epäselvyyttä, lukekaa MTR.
  2. Säännöt joita lähtökohtasesti ei noudateta ovat turhia. Nettonegatiivisesti vaikuttavia sääntöjä ei myöskään kannata asettaa.
  3. Päätöksissä kokonaiskeston ohella relevantti ajankäyttömetriikka on ns. time equity, eli kuinka tasapuolisesti pelaajat pääsevät käyttämään prioriteettia ja täten peliaikaa. Vaikka kuinka paljon haluaisi jurnata bannikeskustelusta jotain yksiselitteistä matemaattista yhtälöä, todellisuus valitettavasti koostuu moniulotteisemmista kokonaisuuksista.

Kolmoskohdassa myös väitän, että esimerkiksi Nadun kohdalla on täysin samantekevää, onko käytössä kolme vai viisi lisävuoroa. Nadun ongelma iskee jo yhden vuorosyklin kohdalla.

Kaikesta ei tarvitse tehdä sääntöä; yliregulointi ei toimi etenkään marginaalisessa, yhteisövetoisessa korttipeliformaatissa. Pääasia on, turnausten käytänteet on ilmoitettu selvästi etukäteen ja kaikilla on kivaa. Järjenkäyttö on myös sallittua.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.