Wizards ilmoitti bannaavansa stickerit ja attractionit vintagesta ja legacysta. Meidän osaltamme tämä päätös on vasta aloitus: tulisiko European Highlanderin seurata vanavedessä?
Lähihistorian havinaa
Lokakuussa 2022 julkaistun Unfinityn suuri, monia närkästyttänyt setti-innovaatio oli tuoda hopeareunaiset hassuttelut vakavaan aikuisten turnaus-Magiciin. Kortteja ei enää jaoteltu hopeisen borderin perusteella (esim. Booster Tutor), vaan laittomuuden kynnykseksi asetettiin tammenterhon muotoinen hologrammitarra (esim. Opening Ceremony). Tämän myötä melko suuri osa setistä tuli lailliseksi eternal-formaateissa. Enimmälteen nämä kortit edustavat “tavallista Magicia” poislukien omintakeinen flavor, mutta kaksi haamua leijaili kurttuotsaisen yllä: attractionit ja stickerit.
Ennen jatkokeskustelua, mitä ne nyt edes olivatkaan?
Attractionit
Attractionit ovat manacostittomia artifacteja, joilla on “visit”-ominaisuus, ja vieressä numerot 1-6, joista pari-kolme aktiivisena. Attractionit elävät omassa dekissään, “attraction deckissä”. Constructed-formaateissa tämän dekin tulee olla vähintään 10 korttia singletonina, eli mikään kortti ei toistu. Attraction deck sekoitetaan ja presentataan vastustajalle aivan kuten varsinainen pakka. Kun jokin kortti “avaa attractionin”, otetaan attraction deckin päällimmäinen kortti tiskiin. Jos pelaaja kontrolloi attractionia, tulee main phasen alussa turn-based action, jossa attractioneissa vieraillaan. Tämä tapahtuu heittämällä 6-sivuista noppaa. Tulosta verrataan omiin pöydässä oleviin attractioneiden numerovaloihin: jos tulee osuma, visit-triggeri tapahtuu. Jos attraction rikotaan tai bouncetaan, se ei mene gravelle tai käteen, vaan omalle “attraction gravelle” (junkyard).
Seuraavat kortit avaavat tai välittävät attractioneista, eli ovat nyt bannattu legacyssa ja vintagessa. Näiden lisäksi itse 50 attractionista 22 on ilman tammenterhomerkkiä.
Coming Attraction
Command Performance
Complaints Clerk
Deadbeat Attendant
Dee Kay, Finder of the Lost
Discourtesy Clerk
Draconian Gate-Bot
Stickerit
Tarroihin liittyy aivan älytön määrä sääntötekstiä niin CR:ssä kuin MTR:ssä. En tiedä miten tarrat kokonaisuudessaan toimivat, enkä halua opetella. Oleellisia kortteja formaatissamme on tasan yksi, eli _____ Goblin. Selitän siis ennemmin miten se toimii.
Stickerit ovat sticker sheeteissä. Jokaisessa sheetissä on kolme eri nimeä, muiden asioiden joukossa. Constructedissa pelaajan tulee rekisteröidä 10 eri sticker sheetiä, joista pelin alussa valitaan satunnaisesti 3. Kaiken kukkuraksi sticker sheetit voivat virallisestikin olla proxyjä, eli WotCin virallisia tarrasheettejä ei tarvitse käyttää. Kun _____ Goblin tulee peliin, valitsee pelaaja jonkin nimen “_____”:n tilalle. Oikein rakennetulla sticker sheet -yhdistelmällä goblin on aina manapositiivinen tuottaessaan vähintään 4 mutta enintään 6. Koska stickereitä ei koskaan jaksettu implementoida MTG Onlineen (en voi syyttää), _____ Goblin löytyy sieltä “Name Sticker” Goblinina. Toiminnallisuus on samankaltainen mutta silti eri – sellainen, jonka sulattaisin meidänkin formaatissa.
Alla kaikki nyttemmin legacyssa ja vintagessa bannatut tarrakortit. Lista on attractioneja mittavampi, mutta varsinaisesti pelikelpoisia kortteja siltä ei yhdellä mainitulla poikkeuksella löydy.
Aerialephant
Ambassador Blorpityblorpboop
Baaallerina
_____ Balls of Fire
Bioluminary
_____ Bird Gets the Worm
Carnival Carnivore
Chicken Troupe
Clandestine Chameleon
Command Performance
Done for the Day
Fight the _____ Fight
Mind Over Matter
Keskustelu on poikkeuksellinen, sillä kyse ei ole korttien tai mekaniikkojen voimatasoista, vaan turnauslogistiikasta ja formaattien välisestä harmonisoinnista.
Banniuhan alla olevia kortteja ei pelata merkityksellisesti. Pelatuimmat ovat varmaan “Lifetime” Pass Holder, _____ Goblin, ja The Most Dangerous Gamer. Muita en muista nähneeni. Kortit eivät ole välttämättömiä minkään pakan kannalta, vaan lähinnä puolihyviä stand alone -kortteja; niiden banni siis ei rikkoisi mitään tuntemaani pakkaa. Merkityksellinen lieveilmiö on kuitenkin tarra- ja attraction-nippujen lisäys myös niitä hyödyntämättömiin pakkalistoihin: sinänsä ei ole mitään syytä olla pelaamatta niitä, ja sen sijaan niiden pelaaminen antaa joskus hyödyntää vaikkapa ____ Goblinin kloonaamista. Vastaavasti kyseisten mekaniikkapakkojen presenttaaminen vastustajalle pelin alussa voi antaa harhaanjohtavan kuvan omasta pakastaan. Etu on pieni – jopa merkityksetön – mutta tämä on oikea ilmiö jota olen nähnyt turnauksissa.
Mielestäni yksi parhaimmista varsinaisista sääntömuutoksista European Highlanderissa on ollut normaalin mulliganin käyttöönotto. Aiemminhan formaatissa käytettiin valtavirtasäännöistä poikkeavaa “pokerimulligania”, aka Partial Paris -mulligania. Tähän aikaan formaatin selittäminen uusille pelaajille sisälsi aina ylimääräistä taakkaa. Nykyään säännöt voi summata vain “normaalia 1v1 Magicia”. Toivoisin bannilistalle suht samaa. “Vintage banlist ja pari muuta” on helppo ja nopea tapa viestiä ajatus, ja olen tämän sivun bannilistan esityksen yrittänyt jaotella tämän mukaisesti. “Vintage banlist – paitsi tämä ja tämä” on heti paljon sanakkaampi, ja samaa asiaa vierastan pistelistaformaateissa, joissa selittämiseen ja pakkalistapuljailuun menee samoissa määrin korostuneesti aikaa. WotC on jo tehnyt tämän päätöksen puolestamme, enkä itse koe pakottavaa tarvetta hangata heitä ja samalla muita vakavasti otettavia eternal-formaatteja vastaan. Tämä vaikuttaa hiukan turhamaiselta nillitykseltä, mutta ero on mielestäni oikeasti huomattava, jos tarkoitus on tehdä formaatista helposti sisäistettävä.
Judge!
Peli on alkamassa. Vastustaja presenttaa sinulle pakkansa lisäksi attraction-pakan ja sticker sheetit. Siis hä? Kutsut judgen, joka joutuu selittämään aivan vähintään aiemmin kertomani.
Juuri taanoin yksi judge kysyi minulta miltä keskustelu haikun suhteen näyttää. Sanoin, että toivon bannia. Hän oli samaa mieltä. Syy löytyi juuri siitä miten merkityksettömän mekaniikan selittämiseen joutuu ajoittain käyttämään ylikorostuneesti aikaa. Yhdistetään tämä aiemmin mainittuihin pelaajiin jotka eivät edes aio hyödyntää mekaniikkaa vaan pitävät mukanaan tarroja ja attractioneita “koska olisi suoraan huonompi olla tekemättä niin”, niin kyseessä on täysin turhaa tuomarivoimavarojen tuhlaamista.
Kaikki kiva kielletään?
Keskustelun ytimessä löytyy kysymys siitä, onko oikein bannia yksittäisten pelaajien tykkäämiä mekaniikkoja tai kortteja ilman voimaperustesyytä. Ymmärrän kyseisten pelaajien harmistuksen. Päätöksiä voi klassisen väittämän mukaan tehdä kahdella perusteella: datalla tai tunteella. Harmistuminen on mielestäni tunneperäistä. Parin jossain määrin pelattavan kortin heivaaminen ei oikeasti vaikuta kenenkään elämään tai pakkoihin millään merkittävällä tavalla. Sen sijaan loogisesti ajatellen banni on täysin perusteltua: European Highlanderia on kautta aikain markkinoitu turnausformaattina, ja mielestäni sääntöpohjan täytyisi tukea tätä. Mekaniikkojen läsnäolo tuo huomattavaa lisäkuormaa turnausjärjestelyihin ja pelien sujuvuuteen, “look & feel” kärsii. Formaatti jo nykyään koettelee turnausten aikarajoja 60 minuutin kierroksilla, eikä tällaisten marginaalimekaniikkojen tukeminen auta asiaa lainkaan.
Pelaajana pidän niitä lähinnä ärsyttävinä, satunnaisena turnausjärjestäjänä suoraan vahingollisina formaatille.